W:O:A Metal Battle DK - København

W:O:A Metal Battle var nået til København i lørdags, hvor to af de fire dystende bands havde en sejr fra en indledende runde i ærmet. Det var da også blandt disse to, man fandt aftenens vinder.

Sons of Death Valley + The Vision Ablaze + Necrosis + Mushroom Cloud
19-04-2014
Kenny Swan
4

W:O:A Metal Battle har afholdt tre indledende runder i påskedagene. Torsdag i Aalborg blev det Sons of Death Valley, som spillede sig et skridt videre mod finalen, og i Kolding dagen efter gjorde The Vision Ablaze dem kunsten efter. Begge stod på scenen lørdag i København, og med sig havde de Necrosis og Mushroom Cloud, som havde været i kamp dagen før i Kolding (med Panacea og førnævnte The Vision Ablaze), og således var begge i kraftigt behov for en sejr, for at gøre sig forhåbninger om at nå frem til finaleshowet i Aarhus den 10. maj.

Først på scenen, allerede klokken 19.30, stod SONS OF DEATH VALLEY, som heldigvis ikke skulle spille for en tom sal, det tidlige tidspunkt taget i betragtning. Proppet var der heller ikke, men trods en lidt uheldig start, så fik bandet sat temperaturen i salen godt op med den beskidte punk og hardcore-inficerede rock'n'roll. En længere trommeintro måtte tages to gange, da der ikke var lyd i basanlægget, og da nummeret endelig kom godt i gang, så gik seidingen på lilletrommen. Her skal lyde en cadeau til lydmand Rasmus Toftlund, for det blev ikke til "St. Anger-lyd", som bandets frontmand jokede om, men i stedet en ganske fornuftig lilletrommelyd trods alt.

Musik og image passede udmærket sammen, og der syntes at være en oprigtig spilleglæde kombineret med en charmerende iver, som vidnede om, at det endnu ikke er det mest rutinerede band. Men drengene gjorde det rigtigt godt, selvom denne anmelder godt kunne have brugt lidt simple, flabede leads til lige at bryde lidt op i nogle af riffene og give lidt afveksling og krydderi til sangene.

Knæklys?!

Læste man med på Devilutions Facebook-side i fredags vil man have læst en statusopdatering omhandlende knæklys. Årsagen til dette var det næste band på scenen og deres lille gimmick undervejs i showet. THE VISION ABLAZE lagde ud med en intro, og lyssætningen, ja, hele måden at stå på scenen under koncerten, vidnede om et band, som var ganske professionelle og bevidste om deres udtryk og virkemidler.

Der blev lagt ud med 'Ascension' fra en ep, undertegnede har givet mange roser her på sitet tidligere, og det lød lige, som det skulle, og således kom bandet godt i gang. Frontmand Peter Kelkelund har i forhold til tidligere shows øget sit frontmanship, og han klarede også skiftene mellem tenor-vokalen og råb/growls fornemt, selvom der i den rene vokal var passager, hvor stemmen lød lidt mere rå end på indspilninger, hvilket nok skyldtes showet aftenen før og fejringen af sejren her.

Bandet turde udfordre publikum med et relativt stille nummer - det var her, knæklysene kom ind i billedet, for bandet bad lysmanden om at slukke alt lys, og så var der ellers kun belysning fra røde cykellygter foran guitaristerne og så et antal udleverede knæklys til publikum. En gimmick, der huskes. Og så lader vi sitets fotograf, der stod bag Facebook-updaten, om resten i den sag. The Vision Ablaze imponerede og benyttede deres halve time på de skrå brædder effektivt; de fik vist, at der må være noget godt i vente på bandets kommende debutalbum, som i skrivende stund er færdigindspillet.

Nogle blev faktisk narret

Igen tyer denne anmeldelse til citater fra Facebook. Det skal ikke nævnes, fra hvem opdateringen kom, men i forbindelse med NECROSIS' show i Kolding aftenen før, stod der skrevet: "Hæwi med trommer på Ipod holder 0%". Dét, der her blev henvist til, er, at Necrosis ikke har en trommeslager, men i stedet trykker benytter sig af præ-indspillede trommer (om det så lige er fra iPod, at lyden sendes videre, er irrelevant). På sin vis blev bandet reddet lidt af Betas begrænsede scenehøjde, for blandt folk, som stod længere tilbage i salen, var det ikke alle, som opdagede fraværet af en live-trommeslager.

Længere fremme var det dog svært at undgå at se. Dels fordi lyssætningen var alt for lys, statisk og kedelig til et dødsmetal-band, som selv var meget passive på scenen. Og dels var trommelyden så kunstig, at man nok ville kaste et blik op til den gabende tomme plads bag trommesættet og lede efter en årsag. Måske havde bandet samtidig fået lidt "tæv" til evalueringen hos juryen aftenen før for ikke at have en trommeslager, så de måske gik til sagen med mindre gå-på-mod denne aften. I hvert fald virkede frontmandens blik tomt og opgivende, og således endte hans growl også lidt ensformigt denne aften. Og når bassisten og guitaristen nærmest trak så langt ud i hver side af scenen, som det var muligt, så virkede det som et utroligt uerfarent band. Desværre. For på indspilninger er der faktisk masser af spændende ting i bandets død/grind, men under denne koncert var det svært at lade sig overvinde, når alle disse omgivende elementer talte mod bandet.

En guitarhelt uden blær

Inden de noget mere etablerede gutter i Hatesphere skulle levere deres headliner-show, så var der lige en kombattant mere. MUSHROOM CLOUD leverede en ganske habil og fornuftig omgang thrashet metal med diverse afstikkere til andre mere "moderne" genrer. Vokalen var lidt anonym i mixet og trængte således ikke helt nok igennem, hvilket var synd for helhedsindtrykket.

Guitartjansen blev klaret af Dmitriy Mukhamedov, som skilte sig ud som bandets virkelige es. Der blev liret godt, masser af interessante riffs fremført nærmest fejlfrit og så nogle imponerende soli, hvor man i 80'erne ville have forventet, at der blev trukket ind midt på scenen og lavet grimasser og "kuret på knæ", og hvad har vi. Men hvor han gerne gav den fuld gas og viste sig lidt frem, når der "bare" blev spillet riffs, så fik han under soli gemt sig lidt for meget ved sine guitarpedaler helt ude i scenens venstre side og stod således for nogle skjult af den store PA-højttaler. Der var ellers bestemt ingen grund til at gemme talentet væk.

I sammenligning med Sons of Death Valley og The Vision Ablaze, så vurderer denne skribent dog ikke det ellers fine show fra Mushroom Cloud til at være en rigtig trussel i konkurrencen. Dertil manglede lidt mere attitude og måske lidt rutine. I hvert fald var det ikke til at vurdere, om bandet droppede en sang til sidst, eller hvorfor de pludselig holdt et samråd midt i koncerten (frontmanden nævnte, at han havde kastet op hele natten, så sygdom kan være en faktor).

Uden for konkurrence

HATESPHERE var aftenens headliner, helt alene, for de forgangne aftener havde det gamle danske band måttet lade Crowbar om den tjans. Det blev til et godt show iført god lyd og med masser af energi. Selvom de dystende bands mestendels havde gjort en rigtig god figur, så bliver det meget hurtigt cementeret, hvad shows og atter shows giver af selvsikkerhed på en scene.

På sin vis var mange ting måske nok rutine, men det var stadig underholdende og vedkommende rutine. Har man set bandet før, så var meget ved det gamle lige fra en Roxette-intro til ét nummer, til afslutningen med Olsen Banden-temaet på PA'et. Det kører for Hatesphere for tiden, og derfor er der stadig plads til en overhaling af bandets perlerække af fede numre. At det kører godt, blev illustreret tydeligt, når numre fra bandets seneste 'Murderlust' blev spillet, for de holdt mindst ligeså godt som top 5'en (hvordan den så end tager sig ud for den enkelte) af de "gamle numre".

Selvom Esse i front til sidst nævnte, at stemmen var lidt slidt efter turné og masser af fest, så var det kun i snakken mellem numrene, at det rigtigt lod sig høre. Det var faktisk imponerende, så meget som hans vokal har flyttet sig under tiden i Hatesphere. Det er en meget stærk og stabil vokal, han præsterer over et helt show. Ikke bare det rå, men også i de sandsynligvis lidt mere krævende passager, hvor der sniger sig lidt melodi og nogle højere toner ind.

Der blev sagt pænt tak til stand-in bassisten Nikolaj Poulsen, der er lånt fra Blood Label. Han har været med rundt på DK-turné og diverse udlandsgigs, men nu skulle den faste bassist Jimmy være ved at være på højkant igen, så man formentlig vil få ham at se næste gang, Hatesphere giver den gas.

Vinderen er ...

Efter Hatesphere blev publikum gennet ud i baren/foyéren, hvor Livescenens ejer og arrangør af Metal Battle i Danmark, Kasper Molin, offentliggjorde vinderen for aftenen. Det blev Sons of Death Valley og med to sejre i de indledende runder i hus, så er de nu sikre på en finaleplads. The Vision Ablaze gjorde det som nævnt også rigtigt godt denne aften - efter egne ord bedre end aftenen før, hvor de jo havde vundet i Kolding - og det vurderes herfra, at de stadig har en fin chance for en finaleplads. Men! Det kommer dog an på, hvad der sker i de to sidste indledende runder den 8. og 9. maj.