5. Dead Man's Poem
6. Kingdom Of Corruption
7. Contagious Purity
8. Usurper
9. Temple Of Grandeur
3

Med 'Prophet's Breath' har Crocell begået deres fjerde studieplade. Stilen er stadig dødsmetal, hvor der er fart over feltet, tilsat både noget melodisk og det strejf af black metal, der gør, at de kompetent smelter flere genrer sammen og gør musikken varieret. Sådan har udviklingen været fra plade til plade, og den fortsætter de her med den fjerde i rækken.

Den nye plade starter lige på og hårdt med 'Tyrants Of Iron', der er klassisk Crocell, hvor pedalen sparkes i bund. Det fortsætter på 'Cross To Your Grave', hvor der dog sniger sig lidt mere variation ind, og bandet begynder at åbne op for godteposen. Det går direkte videre i 'Wolves', der har samme tilbagelænede start som deres hit 'Winter Is Coming' fra debutpladen, men som derefter går over i en mere sort og messende stil end det melodiøse.

Det åbner Crocell dog for alvor for ved titelnummeret, der følger efter. Her sætter de alle sejl til og viser, hvad de kan, når de virkelig lægger sig i selen og skriver de store numre. Den er ikke helt så god som nogle af de foregående storladne og melodiøse numre, de har skrevet på de forrige plader. Den har dog stadig den aura over sig, som Crocells sange har, når de bevæger sig ud, hvor guitarerne får lov at arbejde og skabe stemning.

Du kan lytte til 'Prophet's Breath' her:

">

Herefter går de skridtet videre og har et instrumentalnummer i form af 'Dead Man's Poem', der understøtter Crocells multifacetterede udtryk. Her hives tempoet helt ud af pladen, og stemningen får lov at trumfe hastigheden. Det er her, Crocell udmærker sig, og det kunne pladen sagtens tåle mere af. Crocell er nemlig bedst, når de tør træde ud af deres egen comfort zone, hvor de befinder sig lidt for meget i starten og i slutningen af pladen.

Heldigvis fortsætter det gode på 'Kingdom Of Corruption', som 'Dead Man's Poem' glider over i. Det er også her, deres profetiske tekster passer allerbedst til musikken. Når tempoet trækkes ud, og når den dårlige ånde spyer ud over de magthavere, der får tørt på, og der prædikes mod de undertrykkende kræfter, der holder det frie menneske nede.

Crocell er dygtige sangskrivere og tekstforfattere. Der er også lidt fyld på 'Prophet's Breath', men alt i alt er pladen endnu et bevis på, at Crocell har fat i den lange ende af den genre, vi kalder melodisk dødsmetal. De har næse for det gode riff, og det er allerbedst, når de lader melodien trumfe tempoet. Kunne man godt lide de tre foregående plader med Crocell, er den nye absolut nødvendig at få hjem i samlingen.

Det er afgjort en plade, hvor de fleste af numrene først for alvor åbner sig efter flere ture i afspilleren. Lad den snurre i et stykke tid, og så begynder nogle af numrene at fænge.