House of Franco #54
PopulærI forbindelse med udgivelsen af doom rockerne Moonless' debut album, 'Calling All Demons', og deres releaseparty på Loppen fik Jens Franco fået en snak med sanger Kenni og trommeslager Tommas.
Kenni, er din Creedence t-shirt din talisman?
Kenni: Ja, lidt min talisman. Den minder mig om noget godt og stabilt.
Creedence symboliserer ro i en kaotisk verden?
Kenni: Det minder om en god barndom og de gode tider, der var i ens barndom, hvor man slog græs og huggede brænde. Og man havde en stor sort hund, som adlød alle ens ordrer. Før verden gik af lave.
Der var John Fogerty dit fyrtårn?
Kenni: Det han jo altid været.
Cool. Lad os lige få introduceret jer og høre om, hvilke bands I før har været med. Hasse, jeres guitarist?
Tommas: Han spillede trommer i Arrigt Antræk som 14-15-årig, derefter trommer i Hjertestop. Så skiftede han til guitar i Virgin Suicide, der senere blev til Leathervein. Og så kom Moonless. Han spiller også i Bottom Feeder.
Og dig?
Tommas: De bands som har udsendt plader og tourneret? Amdi Petersens Arme, svenske Intensity, Gorilla Angreb og Moonless.
Amdi Petersens Arme var det første K-Town punk band, som tournede USA?
Tommas: Ja, det mener jeg. I 2002. Vi havde nogle gode kontakter derover, som vi trak på.
Kasper?
Tommas: Kasper har spillet i alle K-Town punk bands, haha. Da Kasper var en lille lort, sang han i Hul. Han spillede trommer i Asbest, guitar i No Hope For The Kids og Leathervein. Han spiller bas i Death Token. Så er der hans solo projekt Agro Jive. Og Dig & Mig.
Dig & Mig har jo lige fået et mainstream-gennembrud med 'Skyggerne', det er ret vildt. Det er sammen med Andrea og vores gode ven Magnus fra De Høje Hæle. Vi skal væk fra København og op til Helsingør, Kenni?
Kenni: Jeg var i et stoner doom band, som hed Gilgongo, og så har jeg spillet i Knivknep og The Village Idiot, som blev til The Great Veil. Og så Moonlees.
Og du har lavet noget under dit eget navn, Kenni Cocksucker?
Kenni: Ja, det er bare et lille country solo projekt.
Så kom vi hele verden rundt til Moonless. I indspillede albummet i efteråret 2010, det er noget tid siden, haha.
Tommas: Hvorfor gik der så lang tid? Til at starte med manglede der vokalen til musik sporerne. Han der optog det, bor på Samsø, så vi skulle rejse frem og tilbage for at få vokalen i kassen. Det gik der 3 måneder med. Og skulle det derefter mixes.
Kenni: Folk var meget kritiske med ting, der skulle laves om.
Tommas: Der blev fluekneppet mere end rigeligt.
Der kom en en sides maxi single med to numre.
Tommas: Ja, i 2010. Det var en demo ting, optaget i Helsingør, som vi besluttede at udsende på vinyl. Optaget før 'Calling All Demons' numrene, i sommeren 2010.
I dag ser den så endeligt dagens lys. Den er ude på Hjernespind i Danmark, og på et tjekkisk selskab.
Tommas: Doomentia Records som har udsendt en masse metal plader.
Pladerne nåede frem! Du var lidt nervøs.
Tommas: De kom i går! Efter at ha' ringet rundt til gud og hver mand. Doomentia har bl.a. udgivet Hidden Hand med Wino fra Saint Vitus. Hooded Menace. Og der lige kommet en split 7'er med danske Undergang og amerikanske Funebrarum. Selskabet har også distribution i USA, så det er fint. Et godt netværk, hvad der er vigtigt, når vi spiller koncerter i udlandet. Vi vil gerne til USA.
Okay. Sidste år var I på en lille Europa-tour?
Kenni: Det var pissefedt og skide hyggeligt. Tyskland, Frankrig, Tjekkiet, Holland, Belgien.
Nu er I nogle kendte ansigter her i København, var det ikke noget af en oplevelse og spille for nogen, der aldrig havde set eller hørt om jer før?
Tommas: Lige præcis. Det er fedt at spille i København, men det er ekstra sjovt at spille for nogen, som ikke har en forudindtaget holdning til bandet. Det var en god blanding af bands, mange shows var sat op gennem vores forbindelser til punk scenen i Europa. Vi havde også en support tjans til det amerikanske dødsmetal band Cannabis Corpse, som trak en del mennesker. Danava spillede vi også med, hvor der kom en masse folk, som vi alene ikke havde kunnet fået til showet. Touren gik rigtigt fint med en god blanding af bands.
(Tommas, Kasper, Hasse & Kenni på sightseeing under touren)
Kenni: Jeg har aldrig været så anstændig, som da vi var på tour. Troede jeg skulle brænde helt sammen.
Det har været sundt for dig, Kenni, haha.
Kenni: Det var skønt.
Tommas, du nævnte dine punk kontakter, de fleste i Moonless kommer fra en hardcore punk baggrund, og nu spiller I doom rock. Tommas, her tænker jeg på dig, du er gået fra 2-minutters numre i Gorilla Angreb til 8 minutters numre i Moonless. Noget af en omvæltning?
Tommas: Tja. For mig er det sgu bare rock & rul. Det er jo bare forskellige afarter af rock. Men det er jo også fedt at spille noget andet, i stedet for at spille den samme slags musik gennem hele ens liv. Jeg hører stadig mit punk og mit hardcore, men det er godt at blive udfordret. Og så har jeg fundet nogle musikere i Hasse, Kasper og Kenni, som kan deres ting. Rigtigt godt endda.
Jeg har hørt 'Calling All Demons' nogle gange, og det er jo det gamle 70'er Black Sabbath, der virker som hovedinspirationskilden.
Tommas: Det kan vi jo nok ikke løbe fra, haha.
Kenni: Det er der sgu ingen grund til at løbe fra. Det gamle Black Sabbath er jo bare en del af livet. Som er en del af en selv.
Tommas: Altså jeg hørte Sabbath, The Doors, Led Zeppelin og andet syrerock før jeg vidste hvad punk var. Så det er ikke fremmed for mig.
Kenni: Der er måske også et lille skær af 80'er-metal på pladen.
Den er måske lidt pæn. Når jeg ser jer live er der, specielt Kaspers distorted bas, måske lidt mere kant.
Tommas: Ja, der kommer lidt mere knas på vores næste plade. Men jeg synes også, at numrene på 'Calling All Demons' kan bære det. Vokalen bærer mange af numrene, hvad jeg personligt synes er en fed ting. Der er doom bands, hvor det er guitaren alene som bærer musikken, vi er meget vokal baseret.
Den gamle 70'er-skole?
Tommas: Ja, helt sikkert. F.eks. ved Church of Misery er det meget riffs, som bestemmer musikken, mens vokalen ligger længere nede i mikset.
Kenni: Vi prøver at ikke at genopfinde rocken, jeg kan godt lide det traditionelle.
Jeg synes at stoner rock-bands måske har en tendens til at spille med enslydende kollegaer, mens Moonless spiller med både hardcore, punk og metal bands...
Tommas: Det er jo det, som er det fede. At spille med alle forskellige typer bands. Vi lytter også til alt slags musik.
Man kan jo se det i aften, først er der sludge metal med Torchlight og derefter punk med The War Goes On.
Tommas: Lige præcis!
2012. Plade er ude. Hvad er planerne for året?
Kenni: Løbet er nok gået for at spille til festivaler. Planen er vel at lave nye sange.
Tommas: Og spille koncerter, hvis vi synes det er interessant. Men der er ikke mange tilbud, så vi skriver nye sange og laver snart en ny plade inden længe.
Kenni: Det tager tid at lave de her lange numre, man er meget heldig hvis der kommer en ny sang ud af en øver. De her gutter er fluekneppere. Men vi har et godt samarbejde.
Tommas: Sangene bliver tit bedre, hvis man er lidt kritisk. Og det er faktisk ikke mig som er den værste, haha.
Den danske tung metal-scene. Der er Rising og Double Space. Og Torchlight.
Tommas: Der er ved at ske noget i København for den type musik. F.eks. kommer der en festival i Ungdomshuset som hedder "Heavy Days in Doomtown". Jeg vil skyde på, at der ca. er en håndfuld bands som spiller vores slags musik. I hvert fald som jeg kender til. Det er en meget spredt scene. Folk kender ikke rigtigt hinanden.
Kenni: Hasse spiller i Bottom Feeder. Det er egentlig ret forskellige bands, hvor vi nok er de mere traditionelle.
Tommas: John Fogerty er dit fyrtårn, haha. Du skal da ha en t-shirt med det udsagn. Men der mangler måske nogle danske selskaber, som kun fokuserer på den slags musik. Raw Birth Records som udgiver Torchlight og senere Bottom Feeder, har også hardcore udgivelser på vej. Der er rygter om en Double Space 12-tommers på selskabet. Men der har jo ikke været så mange bands, som spiller den type musik. Jeg kender et dansk som hedder Altar of Oblivion, som vist spiller en del i Tyskland. Der er måske ikke det samme sammenhold, som der er i den danske punk scene. Men jeg er meget imponeret over hvad 'Heavy Days in Doomtown' har fået stablet på benene. Det vil helt klart hjælpe scenen.
Til sidst. Kenni, hvorfor har du ikke langt hår, du spiller jo doom rock, mand!
Tommas: Ja, helt ærligt, Kenni!
Kenni: Og rødhåret. Jeg har tænkt meget over det, haha, jeg er klart den på scenen som er mindst rock’n’roll.
Tommas: Til gengæld er han den med den største stemme.