Krigsguden #297

image
image (1)

Krigsguden har været til københavnske shows med The Zeros, Kamp og Halshug.

Kunstner
Forfatter

7. marts: The Zeros @ Lygtens Kro

Læste med stor interesse at det legendariske californiske '77 punkband The Zeros var på europatour, så jeg overvejede stærkt at se dem i Berlin. Men så kom bomben fra en klar himmel, at Lygtens Kros havde fået dem booket to dage før, gratis! At kalde det for et scoop er noget af en underdrivelse, måske årets scoop!

Levede The Zeros så op til mine kolossale forventninger? Fuck yeah! Bandet er blandt 1. generations californiske punkbands som Weirdos, X, Germs  og Crime, der blandede New York Dolls-protopunk med Ramones og powerpop ala The Nerves og The Plimsouls på en helt unik og overjordisk måde. Endvidere var de også en af de første mexicansk/amerikanske bands i genren.

Der blev lagt passende ud med The Chantays' 'Pipeline' og det tog lige et par numre før hele taget røg af Lygtens Kro. Vi fik udødelige klassikere som 'Wimp', 'Beat Your Heart Out', 'Don't Push Me Around' og 'Wild Weekend' samt velvalgte covers som New York Dolls' 'Chatterbox', Standells' 'Sometimes Good Guys Don't Wear White' og 'Psychotic Reaction' med Count Five.

De gamle gutter besad masser af spilleglæde og var åbenbart vældigt glade for dette show på gulvet på denne dato og sted. Sanger/guitaristen Javier Escovedo udbrød på et tidspunkt "I started out wanted to be Jeff Beck, then Mick Ronson but ended up sounding like Johnny Thunders!"

True rock'n'rollers fattede joken denne torsdag aften og blev rigeligt belønnet med en lille times lektion i perfekt rock'n'roll. Jeg snakkede med min gamle ven Jens 'Jam' Rasmussen – som jeg havde introduceret for Sodom og Venom i '84/85 på Albertslund Kollegiet – og vi blev enige om, at enhver knægt eller pige på 8 år, burde have fået denne The Zeros koncert som sin første første koncertoplevelse. 1000 tak til Lygtens Kro for årets scoop!

8. marts: Kamp & Halshug @ Mayhem

Startede heftigt ud på værtshuset Bageriet på Haraldsgade tæt ved Mayhem med nogle gode venner før koncerten. Vi fik endeligt lettet røven fra bordet, drukket ud og ankom i Mayhem lige da Halshug var gået i gang.

Halshug har aldrig skuffet mig med deres "arena crustpunk", som jeg ynder at kalde deres klang. Heller ikke denne aften. Metallisk midtempo d-beat crust tilsat catchy heavy riffs fik hele salen til at lette. Så var festen ellers i gang.

Jeg fik ikke set Ond Tro, da jeg sad udenfor og snakkede med Kamp, hvor jeg fik at vide, at det desværre er rigtigt, at Adam Nielsen er stoppet på trommer i Slægt og bandet har fået en ny. Men så var han da mere end hooked på vokal og bas i Kamp denne aften. Anders M. Jørgensen (guitar i Slægt) er også i Kamp lineuppen.

Jeg har en slags deal med Kamp om at læse mit samme digt op, 'Alt er et våben i en presset mands hænder', før de starter deres sæt, så det fik jeg også praktiseret denne aften til deres mini-LP release party. Jeg har set Kamp omkring seks gange før (de har spillet til julefest i min filmklub VIRUS BIO), men denne fredag var de så meget på, at jeg aldrig har set noget lignende.

Kamp spiller hyperaktivt NWOBHM (tænk Jaguar plus Iron Maiden møder Venom, som en ven sagde) tilsat blackened thrash metal i en frådende eksplosion af ungdommelig punk energi. Faktisk kan jeg ikke nævne et andet dansk band, der lyder helt som Kamp. Det er ikke fordi, at de har opfundet den dybe tallerken eller en ny metalgenre, det er mere måden, de blander ovennævnte og specielt måden musikken bliver leveret på, der gør Kamp til noget helt specielt på den danske metalscene.

Og ja, de fik spillet 'Heavy Metal Holocaust' to gange, som de plejer samt 'SCHTMF', 'Sign of the Horseman'. 'My Satanic Kingdom' og andre hits – All hail KAMP!