Krigsguden #300

pastedImagefile

Opslag nummer 300 i Krigsgudens klumme indeholder en anmeldelse af debutalbummet fra københavnske Ligæder, 'Den tomme menneskehed'.

Kunstner
Titel
Den Tomme Mennesked
Dato
08-04-2019

Alt ved navn og albumcover lugter af black metal, men københavnske Ligæder spiller mere en crustpunket form for blackened death metal. Til orientering udsendte Ligæder deres debut-ep i 2017, men – chok! horror! – det er ikke lykkedes Krigsguden at se dem!?! Måske fordi det lader til at være et tomands-projekt med de sædvanlige mystiske bogstaver i stedet for navne; i dette tilfælde S på vokal, bas og guitar samt F på trommer og leadguitar. Der er gæstevokalistoptrædener fra Christian Bonnesen (LLNN, The Psyke Project, Piss Vortex), Victor Kaas (Telos, Hexis, Eyes) and Kim Rock (Justin Hate).

'Den tomme menneskehed' består af ti ultrabrutale, nedtunede og skallesmækkende skæringer, der fik undertegnede til at tænke på amerikanske Ilsa omkring 'Tutti il colori del buio' tilsat Inquisition og gammel svensker død a la Dismember. Men nogle gange tænkes der også uden for boksen, som f.eks. i 'Processen', hvor der lige pludselig dukker en fræk, bluesy, Gun Club-agtig slideguitar op i lydbilledet. Der blandes også flittigt mellem lynhurtige og tonstunge passager på det pænt varierede og flot producerede album.

Ligæder lyder ikke som andet københavnsk elitedød som Phrenelith, Taphos, Undergang, Hyperdontia og Sulphurous, men har lidt sin helt egen ting kørende, hvad der jo er herligt. Jeg vil gå så langt som til at sige, at Ligæder har taget røven på mig. Helt på sin plads i mit opslag nummer 300 i klummen med et band, som jeg nok ikke kommer til at se på en scene.