Devilution - webmagasin om hård rock og heavy metal

Totalsmadret teenagedrøm

Populær
Updated
frostholm1
frostholm7
frostholm2
frostholm4
frostholmd3
frostholmd3
frosholm1
frostholm2

Med uventet hjælp fra børnefjernsyn og portoforhøjelser åbner Ole Frostholm en kælderbutik med undergrundsmetal. Mephisto bliver en blanding af samlingssted, kontor og pladeforretning, og i nabolaget er den allerede budt velkommen.

Titel
Mephisto
Forfatter

Det er 10-frikvarter i skolegården skråt over for kælderbutikken i Slesvigsgade 21 på Vesterbro, og børnene løber rundt og leger og larmer i regnen. Går man ned i kælderen, er det en anden slags larm, der møder ørerne. Her åbner nemlig pladebutikken Mephisto med fokus på undergrundsmetal. Indehaveren kender mange allerede fra metalmiljøet: Ole Frostholm driver pladeselskabet Deadbangers Productions og distroen af samme navn, er en af kræfterne bag festivalen Metal Magic, er mere end almindeligt pladesamlende og vel i det hele taget et kendt ansigt, hvis man jævnligt går til metalkoncerter i hovedstadsområdet. Nu er han altså også indehaver af Mephisto.
 
Da jeg kommer ned i lokalerne, der stadig er ved at blive sat i stand, tager han glad imod og fortæller, at flere af børnene på skolen allerede har stået uden for butikken og synes, det er sejt, at der åbner en metalbutik. Han kalder det ”Onkel Reje-effekten” efter den populære og metalbegejstrede børne-tv-figur. Han har pludselig gjort det in blandt børn at have et forhold til metal.

– Hvis jeg får kunder ovre fra skolen, er det hans skyld, siger Frostholm, mens han går i gang med at brygge en kande kaffe.

IKKE FEJET SIDEN KRIGEN
Det er dog næppe skolebørnenes pladebudget, der skal få butikken – der i begyndelsen kommer til at have to ugentlige åbningsdage – til at løbe rundt. Mit første spørgsmål er da også det mest oplagte at stille: Hvorfor åbner man en pladebutik i 2019?

– Det er egentlig noget, jeg gerne har villet siden teenageårene, fortæller Frostholm.

– Men faktisk skyldes det, at distroen og pladeselskabet var begyndt at fylde meget. Dels rent praktisk, for alle værelser i lejligheden, undtagen badeværelset, var efterhånden fyldt med plader, dels mentalt, fordi jeg lavede alt – pakning, regnskaber, layout, opdateringer – derhjemme. Så jeg håber også på at kunne slappe mere af, når jeg er hjemme. Planen var egentlig, at jeg ville have et kontor, hvor jeg kunne ordne Deadbangers-arbejde og holde åbent en gang imellem, og hvor mine venner kunne kigge forbi og drikke en kop kaffe og købe nogle plader. Men da jeg så lokalerne, var der for meget plads til bare at gøre det, og så tog det ene det andet. Det gik fra at være en webshop med lokaler til at være en butik med en webshop tilknyttet. Planen er, at jeg skal holde åbent to dage om ugen, hver fredag og lørdag, og ellers en gang imellem, når der er behov.

Det er nu ikke, fordi han har været meget hjemme eller slappet meget af den seneste tid. Han har lagt cirka 30 timer om ugen i et par måneder for at ordne butikken, som han beskriver som totalsmadret, da han overtog den. Der var et virvar af ledninger, som selv elektrikeren ikke kunne finde ud af; rør, der ikke førte nogle steder hen; gamle alarmer, der larmede vilkårligt; og i et hjørne fandt han en mønt fra 1941 – hjørnet havde åbenbart ikke været fejet siden engang omkring 2. verdenskrig.

Men det er ikke kun oprydning, han har brugt tiden på: Han har bygget og klunset sig til alt inventaret selv.

– Det hele er klunset eller købt brugt og billigt, eller det er noget, jeg har byttet mig til. Højttalerne, cd-afspilleren, kaffemaskinen, reolerne ude på lageret, træet, jeg har bygget pladereolerne af, sågar malingen.

GØR DET SELV
Det er med andre ord en rigtig DIY-butik. Frostholm har fået lidt hjælp fra venner og bekendte, men langt det meste har han lavet selv.

– Nu er jeg jo fra Vestjylland, så jeg vil helst ikke bruge penge, jeg kan undgå at bruge, siger han.

Bag selvironien ligger dog også en vis nødvendighed. Han er fint klar over, at en pladebutik ikke er nogen guldrandet forretning.

– Hvis jeg skulle have hyret håndværkere ind, kunne jeg måske have åbnet nogle måneder før, men jeg havde til gengæld også skullet lægge en del penge. Jeg har ikke lånt penge til det her, men betalt indskud, husleje, renovering og tid selv, mens jeg har passet mit arbejde eller levet af opsparede feriepenge. Jeg beholder mit almindelige arbejde, som heldigvis er ret fleksibelt. Jeg er realistisk med økonomien i projektet, for så mange penge er der trods alt heller ikke i at åbne en butik med undergrundsmetal.

Det er nemlig undergrundsmetal, der er i fokus i butikken, sammen med nærliggende varer som fx merchandise, horrorfilm, tegneserier med mere. Det er undergrunden, Ole Frostholm brænder for, og det er også det, Deadbangers-distroens profil har været: Her har man kunnet finde obskure kassettebånd med colombiansk thrash, østeuropæisk black metal, undergrundsdød og firsermetal. Den slags metal, som næppe kommer på Copenhell, men trives blandt det, man kunne kalde metallens kernevælgere.


INGEN UNDERGRUNDSPAVE
Mephistos profil bliver dog ikke helt så undergrundspræget som Deadbangers’.

– Hvis jeg skal leve af at sælge kassettebånd med sydamerikansk thrash, så lukker butikken hurtigt. Jeg vil ikke sige, at butikkens profil bliver bredere – profilen bliver fastholdt, men udvidet. For eksempel har jeg lige lagt en bestilling på Darkthrones bagkatalog og en del af Peaceville Records’ øvrige bagkatalog. Det ville jeg nok ikke køre via Deadbangers, fordi det kan skaffes via så mange andre. Men Mephisto er også noget andet. Det er derfor, det ikke hedder Deadbangers. Men det vil stadig være bands, jeg kan stå nogenlunde inde for, eller i hvert fald bands, som passer ind i butikken. bands, som er metal. Det er ikke, fordi jeg vil stå der som en eller anden undergrundspave eller noget, og der vil være ting på hylderne, som jeg ikke selv er den største fan. Men det fedeste vil være at sælge udgivelser, som jeg kunne finde på at have stående i min egen samling. Der er så meget arbejde i det, at det skal være sjovt, hvis det skal give mening. Og jeg vil heller ikke kunne finde ud af at vejlede om plader med Rammstein eller Dizzy Mizz Lizzy, for jeg ved ikke så meget om det. Så vil jeg hellere sende kunden over til min gode kollega Vinyltrolden.
 
Der vil både blive solgt lp’er, cd’er, kassettebånd og film i butikken, der også vil have et second hand-udvalg. Ole Frostholm har en stor kærlighed til alle formaterne, men prioriterer også at have noget, andre butikker ikke har. Han laver aftale direkte med labels og distributører i udlandet for at få ting hjem, som andre butikker i København ikke eller kun sjældent har på lager. Det er mere besværligt end at nøjes med de store pladedistributører, men hos Deadbangers har han arbejdet med mindre labels i forvejen, så det gør ikke den store forskel, siger han.
 
Responsen op til åbningen har allerede været god, fortæller han:

– Da jeg begyndte, troede jeg, at det mest skulle være et sted, hvor jeg kunne hænge ud med mine venner, når jeg ikke arbejdede. Men da jeg offentliggjorde det på Facebook, blev det delt og kommenteret af mange mennesker, som jeg overhovedet ikke kendte. Og mens jeg har gået og arbejdet har der været mange lokale forbi og sagt, at de glæder sig til en metalbutik. Det har overrasket mig. Men jeg tror på den anden side også, at timingen ikke er helt dårlig: Metal har aldrig været så eksponeret, og det har aldrig været så accepteret at høre metal. Om det så er den samme metal, som jeg sælger, finder jeg ud af.

HÅB FOR FYSISKE BUTIKKER
Uanset hvordan det går, er han fortrøstningsfuld.

– Om der er et marked for det, eller om det om tre måneder viser sig at være verdens dummeste idé, må vi få at se. Selv hvis det gør det, har jeg ikke mistet store summer på det eller må gå fra hus og hjem.

Og måske er der – selv i 2019 – også fordele forbundet med at være en fysisk butik:

– Portoforhøjelserne har været voldsomme de seneste par år. Det kan ikke altid længere betale sig for privatkunder at få en enkelt plade sendt hjem. Og selvom det er nemt at bestille på nettet, får man efterhånden alligevel ikke leveret noget til hjemmeadressen længere. Man skal ned i et eller supermarked eller en kiosk og stå i kø efter sine plader alligevel. Så der er nogen, der tænker, at når de alligevel skal ud, og når de alligevel skal bruge penge på porto, så kan de lige så godt smutte ned i en butik. Det er håbet for de fysiske butikker – hvis de metallyttere, der i forvejen er meget opsøgende, kan finde pladerne i en butik, så er der nogle muligheder i det, siger Frostholm og ligner en mand, der et kort øjeblik glemmer at være realistisk og i stedet drømmer om at sige sit almindelige arbejde op.
 
Mephisto har åbningsreception den 30. marts fra 10-18 og har også åbent den 31. marts fra 11-16 samt 1. april fra 12-18.
For øvrige åbningstider, se https://www.facebook.com/mephistocph/.