Devilution - webmagasin om hård rock og heavy metal

På mission for den fede lyd

Populær
Updated
På mission for den fede lyd
På mission for den fede lyd
På mission for den fede lyd
På mission for den fede lyd
På mission for den fede lyd

De fleste metalfans har nok et eller andet i samlingen, hvor Dan Swanös navn figurerer, så derfor har vi fanget multitalentet for en snak om hans karriere.

Kunstner
Dato
15-05-2010
Trackliste
Foto 2: Edge of Sanity (1994?)
Foto 4: Nightingale, 2007
Foto 5: Bloodbath, Wacken 2005 (Dan til højre)
Fotograf
diverse fra myspace

Lad os begynde med din rolle som producer, mix- og masteringmand. Du var meget aktiv i 90’erne, men derefter så det ud til at aktiviteterne var lidt på stand-by indtil for en 5-6 års tid siden – er det korrekt observeret?

- Ja. Jeg stoppede ikke fuldstændigt med det, men jeg blev mere selektiv, og lavede de ting, der indeholdt mig som musiker/producer, fx to Diabolical Masquerade-albums, som var virkelig sjove at lave. Eller at mixe albums i genrer, jeg ikke så ofte har med at gøre, fx 2 AOR-albums med Dreamhunter.

- Derudover lavede jeg ’Moontower’ og nogle albums med Nightingale. Desuden blev Bloodbath født i den periode, hvor også Second Sky blev født, mens Unicorn både opstod og gik ned.

Siden du begyndte at optage og mixe music har procedurerne nok ændret sig en del. Hvordan ser du ændringerne og kan du bruge dine tidlige erfaringer i processen i dag?

- Det er stadig mit primære mål at gøre materialet stærkere: få det til at springe ud af højttalerne og placere en knytnæve i lytterens ansigt. Eller få det til at flyde mellem højttalerne. Hvad kunden nu måtte ønske. Men…hvis sangene er ringe, og fremførslen ikke er i pitch, så er der intet, der kan redde det. Sådan er tilfældet nogle gange. Det er nemmere at få en god sang udført dårligt til at fungere.

- Der er mange måder at få det ordentligt på, men oftest oplever jeg det modsatte: gode fremførsler, optaget ret skidt, og når jeg får det til at lyde "rigtigt", så viser sangene sig at være mindre fantastiske. Man kan fx arbejde i uger med 10 sange, og om det så gjaldt livet ville man ikke kunne nynne et riff eller synge et omkvæd bagefter. Det er ret trist.

- Men på sin vis er det godt, fordi når noget så er virkeligt catchy, så spilles det i loop i hovedet døgnet rundt. Jeg har lige lagt sidste hånd på et arbejde med Demiurg, og der er nogle passager, som konstant repeteres indeni. Det bliver da lidt irriterende i længden, men det viser, at det er en stærk udgivelse, som vil få den effekt på flere, og sikkert få lidt højere karakterer i anmeldelserne.

Fortæller du så din ærlige mening til de bands, du er hyret af?

- Jeg prøver at være så opbakkende, jeg kan. Jeg gør opmærksom på de ting, der kunne være bedre, men ærligt talt så er jeg taknemmelig og stolt af, at bands vil arbejde med mig. Der er en trillion talentfulde folk, der tager mindre for arbejdet, end jeg gør, så jeg dykker bare ned i projekterne og håber det bedste. Sådan er jungleloven. Jeg giver gerne et lorte-band fed lyd, men det, der egentlig sker, er at bandet vil lide under egne, manglende evner, fordi det pludselig kan høres, at de ikke kan spille, haha.

DET BEDSTE FRA "NOW AND THEN"


Opdelt i en periode for 90’erne og så igen fra fx 2004 og frem, hvad mener du så selv har været dine bedste præstationer som producer og/eller mixer?

- Der er nogle få optagelser, som jeg føler endte rigtigt godt lydmæssigt i min ”første periode”. Autocrashs demo og en 7” EP fra Memory Garden. Promoen fra Obscure Infinity og Merciless’ ’Unbound’ lyder sejt. Så er der et eller andet specielt over Dissection albummene. Desuden synes jeg også, at det andet Diabolical Masquerade lyder rimeligt fedt.

- Fra 2004 og frem, synes jeg godt om alt mit arbejde. Jeg er meget mere seriøs nu, og lader intet slippe ud af mine hænder, før jeg føler, at det både er mig selv og bandet værdigt. Via mit arbejde for Hail of Bullets og Torture Division får jeg en masse nye opgaver. Ja, og fra Letters From You og November’s Doom!

Har du så haft fat i nogen danske bands for nylig?

- Ikke så vidt jeg husker. Der var noget planlagt, men så gik der ged i bandets line-up, så de aflyste.

Er der noget på vej, som man bør holde øje med?

- Demiurgs kommende er guf! Entrails album ’Tales from the Morgue’ er fed – lydmæssigt en kopi af Entombeds ’Clandestine’. Man kan faktisk skifte frem og tilbage mellem de to plader og fuldstændig miste idé om, hvad der er hvad. Så fedt! Jeg kan også rigtigt godt lide mit arbejde for det israelske M.E.S.S, som spiller aggressiv hardcore/metal med en sangerinde, der lyder som en kædesav, haha. Blowback har fået en old-school lyd, der er fantastisk og helt 1972-agtig! Letters From You demoen er fantastisk a la Alter Bridge/Breaking Benjamin/Red.

Du arbejder også i en musikbutik – har du nogensinde overvejet en anden vej end musikken?

- Ikke rigtigt. Jeg har gået på produktionsskole i erkendelse af, at jeg havde brug for penge til min musikafhængighed, og jeg troede, at jeg ville sidde fast i skifteholdsarbejde og skrive sange, når jeg stemplede ud. Men en dag sagde vores underviser, at vi ikke kunne få de jobs, som lovet i starten af skoletiden…så jeg droppede ud og begyndte at optage bands, mens jeg stadig boede hjemme.

- Efter stykke tid skaffede ”man” mig alskens jobs fx i børnehaver. Ikke at jeg ikke kan lide at arbejde med børn – det inspirerede mig faktisk til at blive far i en alder af 20 år (min søn fylder 17 i år!) – men lønnen stank, og timerne dér dræbte min kreativitet. Så det droppede jeg også, og startede studiet rigtigt op, og i årene fra 1993 til 1997 arbejdede jeg 350 dage om året.

- Jeg fik derefter fuldtidsarbejde i en musikbutik, og er der stadig i dag på halv tid. Jeg kan lide kollegerne og det er gode penge for at hænge ud og tale om monitors og kompressorer 24 timer om ugen. Og så møder jeg fine kunder som The Hives, Millencolin, Witchcraft og folk fra studier som Fascination Street, Leon Music, Studio Seven, Abyss og Studio Underground!

DAN, DEN UDØVENDE MUSIKER

Du var ude af Edge of Sanity på et tidspunkt, og lavede efterfølgende et album alene som Edge of Sanity. ”De lavede én uden mig, og jeg lavede en uden dem” har du udtalt efterfølgende. Var der noget ondt blod imellem jer i tiden omkring ’Cryptic’ og ’Crimson II’?

- Egentlig ikke. Vi var ikke stridende band. Vi gjorde, hvad vi gjorde, og slap af sted med det. Skrev jeg en goth-sang, kunne de andre skrive en Entombed-rip-off-hardcore-sang. Sådan fungerede det. ’Crimson II’ og ’Cryptic’ er begge bastarder i bandets historie, og jeg mener, de skadede os. Musikalsk lyder ’Crimson II’ mest af mig, og ’Cryptic’ lyder mest af dem. Men blender man dem, så får man klassisk Edge of Sanity.

I optog ’Infernal’ hos Peter Tägtgren – en anden respekteret multimusiker (Hypocricsy, Pain m.fl.) og producer – selvom du havde dit Unisound og før stået for jeres optagelser. Hvorfor dette valg?

- Det var lige før, jeg lukkede Unisound ned som et indspilningsstudie, og jeg følte, jeg havde problemer med at få den lyd, jeg søgte. Jeg troede meget på mit materiale til ’Infernal’ og havde hørt Peters mix for Hypocrisy samt Marduk og Dark Funeral, 2 bands jeg fejlede med, så jeg troede, at han kunne få et andet band (Edge of Sanity forstås) til endelig at lyde godt. Jeg synes dog ikke så meget om hans arbejde med pladen. Men den lyder fyldig og ”punchy” og puster lidt liv i materialet. Ingen tvivl om det.

Personligt, er jeg helt tosset med ‘Moontower’ (progressiv dødsmetal udgivet i Dan eget navn): kommer der nogensinde en slags opfølger til den?

- Ikke helt som du ønsker det, haha. Jeg vil helt sikkert lave en plade, hvor jeg growler og lade mine progressive islæt flyde. Jeg har et nyt projekt i ovnen med en ven, som hedder Ragge. Vi kan lide den samme type musik og er begge multi-instrumentalister – han synger dog ikke – så vi vil blande vores idéer sammen til en skræmmende, syg og syret professionel dødsmetal plade, der vil få dig til at kigge efter monstre under sengen, haha.

Tager du nogensinde en dag eller mere ud af kalenderen for at blive nostalgisk og kigge alle de albums, som du har været involveret i, igennem?

- Jeg har faktisk været i gang med kommentarer til nogle gennemgange år for år, og det vil jeg offentliggøre på min hjemmeside inden længe. Det var en nostalgisk tur, selvom jeg nu ikke lyttede til tingene, for det meste er på DAT-bånd.

Hvorfor i alverden valgte du egentlig at spille guitar, som du gør, med den dybeste streng nærmest gulvet (Dan spiller som venstrehåndet på en ”normal” højrehåndsguitar uden at vende rækkefølgen på strengene)?

- Jeg var inkarneret trommeslager fra jeg var 7 år gammel, indtil jeg tilfældigvis endte med at spille guitar i Nightingale, hvorefter jeg pludselig spillede trommer i… nul bands! På det tidspunkt var det alt for sent at genlære at spille guitar, altså det ser frygteligt ud i forvejen at spille venstrehåndsguitar. Og hvad så hvis strengene sidder omvendt eller ej? Både Iommi og Hendrix kunne spille noget ondt ”shit” på en guitar, der vendte på hovedet uden at ændre strengenes rækkefølge. ”Nuff said”, haha.

Har andre guitarister i de bands, du har spillet i nogensinde brokket sig over, at det var svært at spille noget af dit materiale pga. din specielle teknik eller rækkefølge på strengene?

- Det har af og til været besværligt at lære min bror (Dag Swanö – red.) noget Nightingale-materiale. Ikke blot sidder strengene omvendt, men guitaren var ofte også stemt til DADADE, dyb til høj, men det er altid lykkedes at transskribere alligevel.

- Jeg tror, det har tilføjet noget fylde til vores live-lyd, at jeg spiller mine power-akkorder fra ”høj til dyb” og han fra ”dyb til høj”. Sådan at vi ikke altid spiller det samme, selvom vi faktisk spiller det samme, haha.

HÆDERSPRIS OG DEN PERSONLIGE BEST-OF

I Danmark har vi haft Danish Metal Awards i 5 år nu, og havde du været dansker, så ville du sikkert have vundet en ærespris et af årene for dit liv med fantastiske bidrag til metalmusikken. Men hvad med Sverige, har du vundet nogen priser dér?

- Faktisk har jeg fået en pris. ”Zeppelin-prisen” for bedste band i 1994 med Edge of Sanity. Den hænger på væggen her i mit lille studie!

Hvilke albums, som du selv har skrevet musik til er du mest stolt af?

- Min egen ’The best of Dan Swanö and beyond’ ville se nogenlunde sådan her ud:

Dan Swanö – ‘ " target="_blank" title="Hør på Youtube">Uncreation’, ‘Add Reality’, ‘Sun Of The Night’
Edge Of Sanity – ‘Twilight’, ‘Enigma’ og et medley fra ‘Crimson’ og ‘Crimson II’
Bloodbath – ‘Eaten’, ‘So You Die’, ‘Cry My Name’
Pan-Thy-Monium – ‘III’, ‘Amaraah’, ‘Raagoonshinaah’
Infestdead – ‘Fucked By Satan’
Nightingale - 'Stalingrad’, ‘Nightfall Overture’ (new version), ‘Eternal’
Unicorn – ‘The Czarina of Vermillion’ (demo), ‘The Dumb’, ‘At The End Of The Bridge’
Second Sky – ‘Always Tomorrow’, ‘Right the first time’, ‘The Way’
Odyssey – ‘I carry a secret’
Icarus – ‘Riddle of Life’ (hør/se et andet nummer med Icarus " target="_blank" title="Icarus 'Alone Again' på youtube">her)
Ghost – ‘Demonernas Intrång’
O (:the circle) – ‘Waterfall’

Subway Mirror – ‘Does it rain in your heart’ (anden video fra bandet &feature=related" target="_blank" title="Subway Mirror 'Solely')">her)
Wounded Knee – ‘Do you really wanna die’
Ulan Bator – ‘Göteborgarn’
Steel – ‘ &feature=related" target="_blank" title="Steel på youtube">Heavy metal Machine’ (bandet tæller også Mikael Åkerfeldt)

Her til sidst: arbejder du på egen music for tiden, og hvad kan vi “forvente” for med dig tør man jo aldrig gætte?!

- Lige nu skriver jeg på musik til mit nye death metal project, det næste Nightingale-album og mixer det første Second Sky-album. Ja, og så er der også lidt nyt materiale til Second Sky i støbeskeen.


Uanset om du kender alt til Dan Swanö eller efter artiklen her er blevet nysgerrig for mere, så prøv at søge på "Dan Swanö" på Youtube. Der er mange guldkorn helt tilbage fra hans barndom og første optrædender.