Devilution - webmagasin om hård rock og heavy metal

Top 5 - Man giver fanden en lille finger (Roskilde edition)

Populær
Updated
Top 5 - Man giver fanden en lille finger (Roskilde edition)

På trods af et stærkt og ikke mindst udsolgt program på Roskilde Festival 2016 nægter vi at lade os nøje. Ugens top 5 handler derfor om bands, vi af den ene eller anden grund savnede på plakaten.

Roskilde Festival er overstået og vi takker og bøjer for de gode oplevelser. Dyrskuepladsen er hver sommer garant for gode, ofte vedvarende musikoplevelser, og der er ingen tvivl om, at vi er flere, der vil huske koncerterne med både Sleep, Frank Carter and the Rattlesnakes, Cattle Decapitation, Ho99o9 og At the Drive-In i mange år frem.

Med alt rygklapperiet på plads er det dog samtidig vigtigt at blive ved med at tænke større. For med hånden på hjertet, på metalfronten kan Roskilde sagtens tænke større og mere ud af boksen, end de gjorde i år. Jovist, Gojira, Meshuggah, Uncle Acid & the Deadbeats, Slayer, Kvelertak og Bring Me the Horizon er alle bands med en særlig skare af fans herhjemme, men de er samtidig navne, vi metalhoveder har haft mulighed for at se op til flere gange indenfor de sidste par år. Det er med andre ord drønsikre navne – og tilmed drønsikre navne, som man med titusinde procent sikkerhed vil få muligheden for at se i Danmark så nok en gang igen-igen også i løbet af de næste par år. Nogle ville gå så langt som til at kalde dem kedelige og pokkers konservative bookninger. 

Vi savnede med ord flere overraskelser og mere eksklusivitet. Førnævnte Ho99o9 var et af de navne, der gav os en på sinkadusen, ligesom netop Sleep og At the Drive-In begge var forholdsvis sjældne navne at få på plakaten. Black Breath og Mutoid Man var på papiret også interessante navne at præsentere på Roskilde, men tæller man ikke improvisationsmusikken og Greg Fox med, stopper det vel næsten også der?

Det skal for god ordens skyld sige, at vi selvfølgelig kun kan tillade at stille os på hælene og forlange mere fordi, Roskilde er den institution, de nu engang er. Forventningspresset er stort på Roskilde og sådan skal det være. Og det er kun fordi, vi hos Devilution selvfølgelig ved bedre end langt de fleste, at ugens Top 5 derfor vil præsentere en håndfuld navne, der burde havde været på programmet.

1. Rush
"
Er det ikke fuldstændig grotesk, at et af rockhistoriens største bands ALDRIG NOGENSINDE har været i Danmark. Det var et retorisk spørgsmål! Det er 40 år og 20 studiealbums siden et af alle tiders mest karismatiske bands brasede ind i manegen og lagde en ny standard for hvordan rockmusik også kunne skæres. Og nu hvor Neil Peart angiveligt snart lægger trommestikkerne på plads én gang for alle, er det ikke en dag for tidligt for at få dem hertil. Roskilde, please, lad Rush være på plakaten i 2017. We – are – begging – you - !"



2. Godflesh
"
Industrial-pionererne der får Nine Inch Nails til at ligne Disney Sjov blev gendannet i 2009, har siden da udgivet såvel en ep og et studiealbum og har vist sig at være i absolut topform på koncertscenen. Men stadigvæk har de fandeneddeme ikke været forbi Danmark".



3. Public Image Ltd.
"Fordi John Lydon  og co. i løbet af de sidste 30 år angiveligt kun har givet to koncerter i Danmark og fordi der generelt hverken bliver spyttet eller kastet nok flasker under koncerterne på Roskilde".



4. Peter Peter / Bleeder / The Bleeder Group
"For nu at bruge Roskildes egen RHCP-argumentation: Vi er altså nogen, der aldrig har oplevet Peter Peter spille live, ud over med Lars HUG forstås. Hvem er vigtigst, Roskilde, Anthony friggin' Kiedis eller Peter Peter? Vi spørger bare! Vi forlanger ’Sunrise’ fuldført i sin helhed. Plus ekstranumre, tak".



5. The Obsessed
"Nok en gendannelse, men har Scott Weinrich aka. Wino overhovedet nogensinde været på Roskilde? Manden var født doom-legende og den narkotika-busting, der i efteråret 2014 gav ham indrejse forbud i store dele af Europa, må da snart være passé. Plus, rygterne i krogene taler om et nyt album. Det vil i så fald blive deres første siden 'The Church Within' i '94".



Dave Grohl approver The Obsessed: