Tilbage i det tunge Østen

Tilbage i det tunge Østen
Judas Priest live-dvd'en, "Rising In The East", byder på to timers virkelig toptråd, men mangler lidt rockumentary-features, mener redaktøren. Som et oplagt nik til deres banebrydende liveplade, “Unleashed In The East” fra 1979, har de tilbagevendte veteranmetallere, Judas Priest, kreeret en live-dvd fra Japan, ”Rising In The East”. En dvd, der for så vidt er en ren ”live album dvd” uden nogle ekstrafeatures. Her er en track liste og audio valg (stereo vs. surround) og så ellers godt to timers Judas Priest-koncert fra den legendariske spillehal Budokan, Tokyo, den 18. maj, foran en giganthorde af de evigt old school-fanatiske japanere (har selv set Ozzy samme sted i 1996, og det var en meget speciel og ganske uforglemmelig koncertoplevelse).

Fire årtiers metaltråd

Koncerten her er naturligvis optaget på ”Judas Priest Retribution 2005 Tour”, der jo blev sparket i gang i Valby Hallen den 23. februar. Der er dermed tale om en samling sange fra fire tunge Judas Priest-årtier, fra den altid smukt leverede ”Diamonds And Rust” (1974) og den guddommelige ”Victim of Changes” (1976) over alt den fede 80'er- og start-90'er tråd til de fem nye numre fra ”Angel of Retribution”. Og nye numre som "Hellrider" og "Deal With The Devil" fungerer faktisk ganske fornemt i et ellers nådeløst selskab af kendte sætliste-toptræffere som ”Hot Rockin’”, ”Hell Bent For Leather”, ”Living After Midnight”, ”Breaking The Law”, "Painkiller", ”Exciter” etc., etc.

Selvsagt koster inkluderingen af de fem nye Priest-sange også nogle gode gamle sager i sætlisten (fx dunderfede ”Delivering The Goods” og forrygende ”Freewheel Burning”), men bandets prioritering er selvfølgelig fair nok, når vi skriver om den første turnè med et nyt album – featuring Halford - i knap 15 år.

Musisk mesterkvalitet

Rent visuelt er det så bare Priest, som enhver gråhåret headbanger kender dem, med karismatiske og metalikoniske Rob Halford i front, helt ude på de højeste falsetter, hovedbankende Ian Hill på bassen, den alt for solide Scott Travis på gryderne og så – sidst, men slet ikke mindst - de to vidunderguitarister, KK Downing og Glenn Tipton, der supplerer hinanden så sublimt som nogensinde. Herligt at se de to guitartvillinger trylle deres unikke og unisone spader ud over ens pc- eller tv-skærm.

Den musiske kvalitet kan der ikke pilles meget ved, og for min del er det sådan set ganske okay, at man udgiver denne koncert-dvd udfra devisen om, at ville levere et aktuelt og solidt live album fra legenderne – og nu om dage er det jo lidt tosset bare at køre en almindelig dobbelt-cd ud, når man har dvd-mediet, der kan tilgodese både ørene og øjnene.

Manglende elementer

MEN, jeg mangler nu alligevel noget, selvom jeg egentlig ikke er den allerstørste sofabangende dvd-nørd, der findes i denne flimmerverden: Hvordan er det for Priest-medlemmerne at turnere sammen igen? Hvorfor en liveoptagelse i Japan – igen? Hvordan sammensætter man en sætliste fra hele fire årtier? Hvordan synes bandet det nye materiale matcher det gamle på denne turnè? Og hvad med et par – sikkert diplomatiske - kommentarer til den separate periode med Halford solo og Priest med "Ripper" Owens i front? Og ville da gerne se og høre bandmedlemmerne kommentere hele bandets bagkatalog, album for album, og deres mening om de forskellige bands, som har supportet dem, fx In Flames - og senere på turneen også så forskellige navne som Whitesnake, Anthrax og Hatebreed! Og eventuelt kommentarer til bands, som de selv har supportet, Black Sabbath (som Halford også har optrådt i) og AC/DC fx, og KK kunne måske have fortalt om hans syn på hans søns favoritbands fra den nye skole, herunder Slipknot??

Det er just sådanne elementer, som ville have gjort denne dvd ekstra-interessant og dermed ekstra-fed. Ovennævnte "rockumentary-elementer" havde heller ikke taget særlig mange interview- og produktionstimer at kreere, og udbyttet ville have været nok så interessant for fansene.

Konkluderende, så mangler der dermed nok en lille, solid rockumentary-del i denne dvd, og derfor ryger ”Rising In The East” ikke op i den allerøverste karakterskala, selvom koncerten i sig selv er til et subwoofer-rungende 11-tal.

Rising In The East
3