Ugens Monsterdrøn

Ugens Monsterdrøn
Kong Kent labber historietimen om AC/DC i sig med største ærefrygt og skamroser bandets dobbelte DVD udspil, "Family Jewels". Legendariske AC/DC går Slayer og Iron Maiden i bedene ved at udsende en sublim DVD-udgivelse med historisk materiale. ”Family Jewels” er en samling af alle AC/DC's musikvideoer, samt kendte og ukendte tv-optrædener. En dbl. DVD der vil gøre foråret grønnere for enhver fan af dette fantastiske rock’n’roll band, der med deres bluesy lyd har forkælet os fans siden 1975.

Det hele starter også i 1975 med bandets første tv-optræden på australsk tv med sangen ”Baby Please Don’t Go”, hvor Bon Scott er klædt ud som skolepige og Angus i sin første skoleuniform. En perle at starte ud med, og de efterfølgende hits er ikke mindre imponerende. Hele første skive er en tour de force i perioden hvor AC/DC først gjorde sig bemærkede nationalt, down under, men lige så hurtigt blev et fænomen i både USA og Europa. Bon Scotts fantastiske fremtræden og personlighed overskyggede totalt alt andet i disse første år, og formede bandet som et rock’n’roll band uden den mindste respekt for autoriteter. Nogle værre lømler, faktisk. De havde samtidig musikken og sangene til at bakke denne attitude op, og fik hurtigt samlet sig et kernepublikum der udvidede sig med lysets hast.

Hele første skive er en samling af 20 sange med Bon Scott på vokal, og Angus-brødrene som en sand klippestøtte bag den karismatiske forsanger. 20 sange der spænder fra tv-optrædener i Australien, i Skotland og på engelske BBC, samt de mere gængse musikvideoer, som bandet mod egen vilje indså, var et nødvendigt værktøj for at nå ud til alle deres fans.

På anden skive går udgivelsen hen og bliver lidt mere rutinepræget. Det er en samling af tidligere udgivelser på VHS, og det inkluderer ”Fly On The Wall”, ”Who Made Who” og ”Clipped” som indeholder bandets musikvidoer op gennem 80'erne frem til og med ”The Razors Edge” pladen. Der er også nogle ret sjældne videoklip af sange fra ”Back In Black” pladen, som jo var deres første med den nye forsanger Brian Johnson. Alt i alt også 20 sange, der klart viser teknologien og størrelsen af AC/DC blev større efter den "sorte plade" i 1980. Højdepunkter på skive 2 er afgjort ”For Those About To Rock” indspillet live i 1983 og den klassiske ”Thunderstruck” video fra 1990 der genvandt bandet popularitet hos MTV-generationen, og faktisk gav bandet et "comeback" i pop-medierne.

Konklusionen må være, at ”Family Jewels” er en uundværlig del af enhver AC/DC samling. Den indeholder alle musikvideoerne, også de sjældne(!), samt nogle tv-optrædener der ellers har været umulige at støve op hidtil for almindelige mennesker. De to DVD’ere giver et fornemt indblik i bandets historie via de mange musikvideoer. Man kunne godt savne en gennemført dokumentar, á la den Iron Maiden har på deres seneste ”The Early Years…” udgivelse, men de tv-optrædener og klip tilbage fra 1975–1980 alene opvejer det. Den første skive er ganske simpelt nostalgi på et højere plan.

Undertegnede blev først født i 1977, så jeg labber historietimen i mig med den største ærefrygt, jeg kan mønstre. Nu kan jeg endelig lade mine gamle VHS-bånd gå på pension og glæde mig over at ”Family Jewels” er tilgængelig - og så fornemt opsummerer bandets tv-side fra 1975 – 1990.

Et must.

"Family Jewels"
5