802 – A Heavy Metal Bedtime Story

Skærmbillede 2023-03-12 235204

802, trioen, der kommer straight outta Djursland, og som kombinerer metal og svævende popvokaler, kombinerede udgivelsen af debutsinglen med en kortfilm, som vi anmelder her.

A Heavy Metal Bedtime Story
3

Filmen, som bærer titlen '802 – A Heavy Metal Bedtime Story' foldes ud med en creepy bugtalerdukkes godnathistorie som rammefortælling (og lad os nu bare være ærlige, bugtalerdukker er altid creepy). Bugtalerdukken fortæller om teenagepigen Marta, som føler sig udenfor i sit lille lokalsamfund. Hun passer ikke rigtigt ind med sin cowboyjakke med patches og sin ellers flot udførte ligsminke, og hun føler sig ensom, indtil hun møder den ligesindede Roberta, som hun finder liggende i en ligkiste i en udtjent rustvogn på bilkirkegården. Herfra åbner fortællingen og Martas udfoldelsesmuligheder sig.

'802 – A Heavy Metal Bedtime Story'er fint og stemningsfuldt filmet. Ind imellem føles klipningen en smule for løs, men det gør ikke så meget, for billederne er flot komponeret med fin sans for horrorfilmens æstetik. Og til tider føles bugtalerdukkens voiceover unødvendig, for den fortæller os det, vi allerede kan se med egne øjne, og jeg tror, man kunne have fået en stærkere film ved at have luget lidt ud i den. Andre gange er fortællerstemmen ret underholdende og føjer ekstra dimensioner til billedsiden. Et andet let irritationsmoment for mig personligt er de engelske undertekster, som lader lidt tilbage at ønske både formelt og oversættelsesmæssigt, men det er nok ikke noget, mange ville lægge mærke – det er bare en personlig kæphest fra mit eget virke som filmoversætter.  De to teenagepiger spilles fint og overbevisende af Marta Møller Asingh og Roberta Bella Møller Asingh, mens de to unge bandmedlemmer måske ikke står først i køen til en Oscar. De brænder til gengæld fint igennem i filmens koncert-sekvens. Her er de måske også mere på hjemmebane.

Et klart højdepunkt i filmen, ud over den førnævnte koncertsekvens, som fungerer som filmens klimaks, er pigernes hævn-overfald på Martas ærkefjende. Der citeres elegant fra scenen med  Alex og hans droogs’ overfald på den hjemløse mand i tunnelen fra ‘A Clockwork Orange’. Man fornemmer, at instruktør Casper Balslev har god smag i film.

Helt centralt for oplevelsen af kortfilmen er, at man fornemmer kærligheden til materialet, til horrorfilm og til metalgenren fra alle medvirkende. Det giver en i forvejen rørende og underholdende kortfilm lidt ekstra appel.

'802 – A Heavy Metal Bedtime Story' kan ses herunder: