Strip the Soul/.3
The Sleep of No Dreaming
Halo
Outro
Lasse Hoile
5

I oktober 2008 spillede de stadig mere og mere populære Porcupine Tree to dage i træk under fantastiske lydforhold på spillestedet 013 i Tilburg, Holland. Nærværende e-zines anmelder var dengang på plads i salen og rapporterede begejstret fra begge aftener (FØRSTE og ANDEN). Nu er de to koncerter så klippet sammen til én helhed og endelig udgivet på både dvd og blu-ray. Kender man til Porcupine Trees udgivelser, kommer det ikke som nogen overraskelse, at resultatet er superbt og i en klasse der normalvis kun hører de største kunstnere og dyreste produktioner til.

Et yngre publikum i sigte

'Fear of a Blank Planet' (2007) viste den britiske kvartet fra en noget mere moderne side end tidligere. Som et pendant og en hyldest til Public Enemys samfundskritiske 'Fear of a Black Planet' (1990), er PT's udspil en konceptuel plade, delvist baseret på Bret Easton Eliis' sociopatiske roman 'Lunar Park' og omhandler unges stigende forbrug af teknologi samt den fremmedgørelse fra omverdenen, der følger med i kølvandet. Konceptets på én gang melankolske og hårde tone skinner klart nok også igennem i musikken, der langt mere tydeligt end på tidligere albums adresserer et yngre publikum. Pladen er på sin vis både mere kontant og ligetil.

Ny Porcupine-energi

På 'Anesthetize' lægger Porcupine ud med at spille 'Fear of a Blank Planet' i sit hele. Til trods for at bandets niende studieudgivelse ikke er Porcupine Tree, når de er bedst, har den alligevel flere helt gyldne stunder. Titelnummeret viser eksempelvis PT fra deres måske mest energiske side til dato, mens den episke 'Anesthetize' - som nærværende dvd er opkaldt efter - tilslutter sig energien og kombinerer det i øvrigt med en Pink Floyd-applauderende outro, der står som pladens højdepunkt.

Kort tid efter udgivelsen af 'FOABP' udgav Porcupine Tree via deres eget Transmission-selskab yderligere fire sange på ep'en 'Nil Recurring'. Tre af sangene figurerer på 'Anesthetize'. 'Nil Recurring' er på mange måder en mere moden udgivelse end 'FOABP'. På numrene 'Cheating the Polygraph' og 'What Happens Now' er der eksempelvis langt mere smæk for progskillingerne, og ep'ens ballade, 'Normal', viser Wilson fra en på én gang suverænt kontrolleret og svært legesyg side.

'Cheating the Polygraph' opsummerer sådan set hele Porcupines musik anno i dag. I form af nedtonede vers sat overfor hårde stakato-pulserende omkvæd, lægger sangen helt 70'er-agtigt ud med åbenlyse nik til King Crimson, inden den afslutningsvis går over i nedstemte og tydelige Tool-inspirerede takter. Således dannes der en musikalsk bro mellem henholdsvis et gammelt og et nyere af bandets forbilleder.

Et bagkatalog af højdepunkter

Højdepunkter er der ikke så få af på dvd'en: 'Dark Matter' fra 'Signify'-pladen (1996) er en hypnotisk, umådelig velstruktureret otte-minutters sag der emmer af ambiente undertoner og er desuden fra en herlig tid, hvor Wilson stadig havde en suveræn guitarlyd; 'In Absentia' b-siden 'Drown with Me' er en lille, suveræn spillet pop/rock-sag; 'Sever' en feber-ond skæring med en sjældent råbende vokal fra Wilson. Og 'Strip the Soul' har muligvis det nye årtusinds svedigste basspil.

Der er kun en enkelt genganger fra 'Arriving Somewhere...' - PT's første live-dvd udgivet i 2006 - nemlig 'Halo', hentet fra 'Deadwing' (2005). Publikum elsker sangens sing-along-omkvæd, hvorfor det ligger lige til højrebenet af inkludere den endnu en gang. Men når 'Prodigal' - en af bandets til dato allerbedste sange - ender på klippebordet, til trods for at den ellers blev spillet i en mageløst smuk version på anden aftenen i Tilburg, synes det som et forkert valg. 'Prodigal' findes godt nok som audio på den begrænset udgivet deluxe edition (der dog allerede er udsolgt), men den hører hjemme på dvd'en.

Danskeren bag bandet

Lasse Hoile er navnet på den danske fotograf og kunstner, der lige siden 'In Absentia' (2002) har stået bag stor set samtlige covers, videoer og liveinstallationer til Porcupine Tree. Metalfolket vil muligvis bedst kende ham for samarbejdet med Katatonia, Dream Theater og Opeth, men det er unægteligt i samarbejde med Steven Wilson og Porcupine Tree, at hans visuelle kreativitet er bedst og mest udtryksfuldt. Som det var tilfældet med 'Arriving Somewhere...', er også 'Anesthetize' instrueret og klippet af Hoile. Og overordnet set har han udført et arbejde, der hører til i den absolutte elite.

Mens 'Arriving Somewhere...' legede for meget med forstyrrende billedeffekter, er 'Anesthetize' rigere på en slags monolog billedæstetik, som stor set er fuldstændig strippet for både overlagt skrattende overflader og varm, brændende celluloid, der løber af spolen og viser sig på lærredet. Kort sagt: Billedernes store styrke ligger istedet i flotte kompositioner og arbejdsomme travelling shots. En differentieret æstetik der blander stille panoreringer og hurtige zooms. Dette renere udtryk står knivskaprt. Modsat 'Arriving Somewhere...', der synes stor set konstant at benytte sig af farvekorrektioner og -forstærkninger for at give udtrykket en slidt effekt, akkompagnerer de rene billeder på 'Anesthetize' ét hundrede procent musikken. Det bliver aldrig den anden vej omkring.

Desuden bør klipningen nævnes. Mens den i starten dvd'ens første par skæringer synes helt Peckinpah-tjept, arbejder klipperytmen sig stille ind hos beskueren og falder i øvrigt mere til ro i de mere stille sange. Mens man lægger meget mærke til den i starten, bliver den næsten helt anonym mod optagelsens slutning. Og i øvrigt vægter den hver musiker ganske jævnbyrdigt - dog med en anelse mere billedtid til henholdsvis Wilson og fuldblodstrommeslageren, Gavin Harrison, som indiskutabelt også er de to mest interessante at følge.

Årets live-dvd fra et must-see liveband

Man kan muligvis have indvendinger til sætlisten og den mindre eksperimenterende musiktangent, pindsvinetræet bevægede sig ud af med 'FOABP', men når alt kommer til alt, så står Porcupine Tree som et af vor tids must-see livebands og 'Anesthetize' stadfæster dette perfekt. Med godt 20 år på bagen som band har Gavin Harrison, Colin Edwin, Richard Barbieri og Steven Wilson med Porcupine Tree et af de bedst spillede rockbands nogensinde. De er bandet, der nægter at blive rubriceret, hvorfor der burde være noget for enhver rockelsker her.

Derfor, hvis 'Anesthetize' ikke får den meninge rock- og metalelsker til side om side at se frem til årets PT-brag på Roskilde Festival - hvor Porcupine Tree indtager Arena torsdag aften kl. 23.00 - så er der ikke meget håb for læseren af dette ydmyge site.

Ergo: Køb dvd'en og kom så afsted til det der meget vel kan blive årets koncert på Roskilde Festival.