Slayer nedlagde (alligevel) Valby

Slayer nedlagde (alligevel) Valby
På trods af en elendig akustik fik både Slayer, Slipknot og Mastodon alligevel gennemført et ganske hæderligt show i Valby Hallen. Præcis kl. 20.00 gik opvarmerne Mastodon på scenen i Valby Hallen, og i løbet af 25 minutter fik de liret en pæn del af deres repertoire af, og det endda med aftenens bedste lyd. Det groovy metal, som Mastodon så småt er ved at blive populære på, blev spillet på et lydniveau der var højt, men ikke for højt, så Valby Hallens betonhelvede fik ikke ødelagt Mastodons set.

Værre var det da Slipknot gik på. De mange trommesæt og et vanvittigt højt lydniveau gjorde, at bassen var ved at flå hallens betonvægge fra hinanden, og lyden blev mudret hele vejen ned gennem hallen. Guitarerne var svære at adskille fra hinanden, da de blev druknet i resonans fra den dundrende bas, og det kompromitterede desværre et ellers ganske heftigt set fra Slipknot. Som altid, tordner frontmand Corey Taylor af sted, skriger lungerne ud og kræver noget til gengæld fra publikum. Det fik han også fra det unge publikum der var mødt talstærkt frem for at tilbede de mægtigt onde Slipknot.

Slayer led næsten samme skæbne. Deres lyd er knap så trommebaseret, men alligevel døjede de også med den dundrende bas der ødelægger alt i Valby Hallen, der har Danmarks dårligste akustik, tæt forfulgt af Parken! Tom Arayas vokal var desuden svag, og det var som om at frontmanden havde problemer med halsen under hele koncerten.

Det hæmmede lyden en anelse, men så var det godt, vi havde Jeff Hanneman og Kerry King. Deres to guitarer hev og sled al modstand fra hinanden, og Slayer formåede at overvinde den elendige akustik og vandt publikum med en sand perlerække af klassikere som ”War Ensemble”, ”Chemical Warfare”, fantastiske ”Raining Blood” og mange, mange flere. Tæppet gik dog ned kl. 24, og da Slayer gik sent på nåede de ikke at spille legendariske ”Angel of Death”. Vi fik dog så mange andre numre, så det tilgiver vi uden problemer. Desværre fik jeg ikke skrevet alle sangene ned, og kan derfor ikke præsentere en fuld setliste.

PS. Jeg fik Slipknots setliste fra ”murderdolls” fra debatten, som jeg lige nåede at hilse på derinde. Han er hardcore Slipknot fan, og kunne lige lire hele setlisten af på hukommelsen dagen efter:

Prelude 3.0 (Intro)
The Blister Exists