Giants of Rock 2005: Hammerfall

Giants of Rock 2005: Hammerfall
Hammerfall åbnede Giants of Rock 2005 med et ganske udmærket sæt, men på en lidt svær baggrund. Det var en lidt spøjs optakt til Giants of Rock for undertegnedes vedkommende. Michael Rasmussens prikkede monsterridt i touren gjorde at jeg bare måtte se ham køre over stregen, hvorefter jeg i absolut sidste øjeblik selv måtte sætte mig i sadlen for at nå starten på Giants of Rock showet ude på Gentofte Stadion. En tur der byder på et par kategori 0.666% stigninger over både Bispebjerg og Lyngbyvejen, men man havde jo et efternavn at leve op til, så der blev trampet reelt i pedalerne så jeg lige akkurat nåede frem til Hammerfalls intro.

Var dog først på helt rette headbangerplads da de svenske supermetallere satte gang i "Let The Hammer Fall", der er et af bandets mange signaturnumre. Det var dog langtfra alle af aftenens cirka 20.000 hård rock fans, der endnu var kommet ind på den solrige græsplæne, hvilket desværre hæmmede stemningen en del. Men Hammerfall kørte på, det bedste, de havde lært (og de har jo heldigvis gået i folkeskole i metalstaden Gøteborg), og så var der rigtig gode metalsange i luften som speedfræseren "Heeding The Call" med de fede guitarfigurer, det seneste singlehit "Blood Bound" samt de gode gamle guderockere som "Riders of the Storm" og "Hearts on Fire".

I alt 40 minutter, blandet med nyt og gammelt, men ingen ballader, så som bandets ellers faste fællesang-indslag "Glory to the Brave". Det handlede om de rene ROCK numre her, hvilket var fornuftigt nok. Og modsat scene-opsætningen på Sweden Rock for en måneds tid siden havde Hammerfall i øvrigt skippet deres "isbjerge" ude på selve scenen, og det var vist også godt det samme på denne tidlige hede aftentime...

Et udmærket åbningsindslag fra Hammerfalls side, selvom publikum ikke var kommet helt på plads endnu, hverken fysisk eller mentalt.

05-07-2010
3