Poison Apple
13 Candles
Pusher Man
I'll Cut You Down
Withered Hand Of Evil
3

Det er selvfølgelig ikke for sjov, at man sidste fredag smed 375 hårdttjente grønne dadler i merchandisesalgsboden, da Uncle Acid and the Deadbeats var på besøg i Amager Bio. Det hænger sandsynligvis sammen med, at det jo heller ikke er for ingenting, at man vel er det, man på godt dansk kan kalde for en vaskeægte fankid af bandet, hvorfor man blot en uges tid efter deres forrige koncert i Danmark selvfølgelig måtte på den igen. Denne gang skulle man dog på en lidt længere bustur, som man måtte tage på rød billet fra hovedstaden til Nordjylland, hvor den britiske kvartet fra Cambridge var at finde på festivalplakaten til Aalborg Metal Festival – en festival, man i øvrigt selv var frivillig på et par år i festivalens tidligere år, og som man mærkværdigt nok ikke har besøgt siden 2006. På plakaten i år var også flere andre bands, der tiltrak metalhovedet i en – specielt om lørdagen og i særdeleshed Voivod og Carcass – men det skal nu alligevel ikke være nogen hemmelighed, at det var Uncle Acid, festivalens retrofarisæer, der gjorde busturen op gennem landet sådan rigtigt attraktiv. Man var meget entusiastisk ved udsigten til endnu et gensyn.

Og det skulle heldigvis hurtigt vise sig, at det kunne man roligt være. Entusiastisk på forhånd altså. Uncle Acid bliver tilsyneladende kun mere velspillende for hver nye turné, de er på, og selvom bandet i Aalborg aldrig helt fandt frem til sammen musikalske næve a la den, der i sidste uge i Amager Bio nåede ud over scenekanten som en krasbørstig lussing af de bedre, så kunne mindre gøre det på Studenterhuset i Nordjylland. Det kræver formentlig helt særlige skills og en erfaring ud over det sædvanlige, skal man igen og igen levere en så sammenstøbt koncert, som den bandet leverede sidste weekend på Amager. Det er ikke en, man easy peasy ryster af sig fra rygraden. Med mindre man er Nell Young & Crazy Horse selvfølgelig, som egentlig på mange måder er forbilledet, Uncle Acid og i særdeleshed frontmand K.R. Starrs i liveregi efterhånden minder mest om. Man er ikke i tvivl om, at bandet har den musikalske legesyge i sig, der potentielt set skal til for rutinemæssigt at hive ”en Amager Bio” frem fra hoften. Rutinen og bandets musikalske format mangler dog stadig lidt, og sammenlignet med forrige weekend virkede koncerten i Aalborg netop en smule rutinepræget og derfor ikke helt så krasbørstig.

Livemusik handler selvfølgelig blandt andet om finesser, og selvom Uncle Acid hverken spiller den mest komplicerede musik i verden eller for den sags skyld den tungeste, afhænger deres koncerter nu stadigvæk meget af finesser og i særdeleshed om at kunne give udtryk for finesser i et musikalsk rum, der ellers er ret simpelt, kompakt og riffsultent. Når rockmusik barberes så meget ind til skroget, som det eksempelvis er tilfældet på et par af bandets tidligere numre, ’Death’s Door’ og ’Withered Hand of Evil’, hvor hvert eneste langsomme, bluesglade rockriff får lov til at træde frem og stå ret alene, kommer det i liveregi i høj grad til at handle om selve leveringen af disse riff. Mærker man dem eller ej? Sådan er det måske nok for alle musikere, uanset hvor langsomt eller hurtigt man spiller. Denne aften i Aalborg slog det dog en, at man netop ikke mærkede Uncle Acids riffs på sidste uges beskidte og hypnotiserende niveau. Men selvom man ikke blev brændemærket helt så dybt som tidligere, var Uncle Acid nu stadigvæk hele turen værd. Og måske det i virkeligheden også ville være en smule kedeligt, hvis Uncle Acid allerede nu havde fået perfektioneret deres snavsede, harske rocklyd? Vi efterlades sultne efter mere.