ACW 25: Jeg er ikke bange for at dø
Amerikanske Agriculture beviste endnu engang, at områderne uden for de æstetisk stringente norske skove er frugtbar mark.
Sidst, vi så Agriculture i Vega, blev det sympatiske band nedgraderet til at spille i Ideal Bar på grund af et ikke overvældende billetsalg. Det var til gengæld overvældende og smukt at se dem i øjenhøjde under intime rammer. Denne gang havde de så til opgave at fylde Lille Vega ud, både med publikum og lyd, og begge dele lykkedes til fulde.
Første nummer, som også indleder Agricultures eponyme album, var det først langsomt, nærmest sorgfuldt slæbende, men senere hidsigt huggende ‘Glory of the Ocean’. Det er en sang, hvor individet, ligesom en bølge i havet, både er opslugt af og alligevel distinkt ikke en del af den store masse. Meget ligesom en publikummer til en koncert både er et individ og en del af et fælles hele. Der synges om at drukne i havet, men ikke på en entydigt negativ måde. Som med alt i Agricultures musik var det også denne aften komplekst og fyldt med følelser, der umiddelbart burde udligne hinanden som bølger i modfase, men som snarere forstærkede og komplementerede hinanden. Vi fik de vredt fræsende tremologuitarer og de voldsomme blasts, men i sange, der handler om fællesskab og håb. Denne aften i Lille Vega var ikke en aften i entydighedens tegn, men det var også kun passende for en koncert, hvor helteagtige leadguitarer svævede hen over blacket intensitet, mens der blev sunget smukt og skrøbeligt, men også skreget i vilden sky. Det var ekstase og ansigtssmeltende voldsomhed på én gang.
Da trommeslagerens monitor fejlede, brød musikken sammen midt i guitarist og sanger Daniel Meyer-O’Keeffes hop, inden et særligt intenst stykke skulle begynde. Den potentielt småpinlige situation blev forløst med på afvæbnende gavmild og egoløs facon. Meget karakteristisk for et band, der selvfølgelig består af individer med stolthed og følelser, men som også som helhed tydeligt sætter musikken, oplevelsen og fællesskabet i højsædet.
Vital voldsomhed
Efter en bølge af larmende, dronende bastoner fra Leah B. Levinson fik vi en demonstration af, hvor intenst og affektivt hun kan skrige. Hun var i det hele taget fantastisk, både som vokalist og bas-anker denne aften, hvor hele bandet spillede formidabelt. Et af aftenens mest begejstrede klapsalver kom dog, da Daniel Meyer-O’Keeffe spillede de indledende akkorder til ‘The Well’, en følsomt skrøbelig sang om Gud, der redder en mor og hendes barn fra at dø af tørst i ørkenen med fine, rene guitarakkorder, som denne gang fremstod ekstra skrøbelig grundet let turnéslidte stemmebånd. Og vi fik lige bagefter, som det er passende, black metal-versionen af samme med Leah B. Levinson fantastiske skrig. I know, right?
Også afslutteren, det fabelagtige titelnummer fra EP’en ‘Life is Easy’ med den smukke irske folkemelodi i guitaren gav os måske kernen i Agricultures budskab med ordene: “Agriculture / Decompose / To the soil / Let it grow / And in the setting sun / Hold / Ad infinitum”. Hvad har du brug for mere end den sikre viden om, at når vi vender tilbage til jorden, giver vi vore kroppe til resten af eksistensen? Vi forsvinder ikke. Vi bliver til alt det andet liv for evigt.
Således forenede Agriculture døden og ekstasen, livet og den frådende intensitet. Nogle gange ER livet let, og det var det i Lille Vega lige der, hvor Agriculture gav os en helt særlig oplevelse.