Chok i KB Hallen
PopulærAlice Cooper overgik sig selv og leverede sin bedste koncert på dansk jord i to årtier.
2. No More Mr. Nice Guy
3. Bed of Nails
4. Hey Stoopid
5. Fallen in Love
6. Be My Lover
7. Go Man Go
8. Under My Wheels
9. He's Back (The Man Behind the Mask)
10. Go To Hell
11. I'm Eighteen
12. Billion Dollar Babies
13. Roses on White Laces
14. Poison
15. Black Widow Jam
16. Steven
17. Dead Babies
18. I love the Dead
19. Escape
20. Teenage Frankenstein
Ekstra:
21. School's Out
Det må være uden sidestykke i dansk musikhistorie, at så mange af heavy rockens største ikoner gæster landet på så kort tid.
De er her næsten alle sammen på bare tre uger. Whitesnake, Kiss, Iron Maiden, Judas Priest, Metallica, Rammstein og Mercyful Fate blandt de ypperste. Scorpions skulle også have været forbi Herning, men koncerten er udskudt.
Det er bands, der igennem et halvt århundrede har defineret lyden af den genre, som har vundet millioner af fans verden over. Det er bands, der blev grundlagt, da medlemmerne var store knægte. I dag er de gamle nok til at være det yngste publikums oldefædre. De fleste har passeret de 70 år. Flere har været på afskedsturné igen og igen. Men de er her endnu. På godt og ondt. Det gør nas, når ens helte falder fra hinanden på scenen.
Kiss var en parodi på sig selv i Horsens i 2017. Alice Cooper havde en virkelig dårlig dag i Royal Arena i 2019. Og så sent som i sidste uge sagde Whitesnake farvel i KB Hallen med en koncert, hvor David Coverdales stemme var mere slidt end chamørens lyse hårpragt.
Chokerende godt
Forventningerne til Alice Cooper mandag aften var derfor ikke synderligt store. Og slet ikke i en halvfyldt KB Hallen, hvor der næppe var solgt meget mere end halvdelen af de 4.500 pladser.
Det svigtende billetsalg smittede dog ikke af på aftenens hovedperson. Tværtimod. Alice Cooper, aka 74-årige Vincent Damon Furnier, tog simpelthen fusen på alt og alle.
Legenden gav sin bedste koncert på dansk jord i to årtier. Faktisk har Alice Cooper ikke lydt så godt, siden han stod her sidst på Frederiksberg. I KB Hallen i 2001 på Brutal Planet-turneen, hvor Dio var med som support.
Klokken var præcis 21, da scenetæppet faldt til jorden, og The Nightmare Castle åbenbarede sig på scenen til tonerne af ‘Feed My Frankenstein’. Der var ild i øjnene på Alice Cooper fra start. I det øjeblik han kom ind på scenen iført høj hat, stok og knive i støvlerne lignede den 74-årige Cooper ikke en mand, der havde tænkt sig at svigte sit publikum.
Det gjorde han så sandelig heller ikke. Med hverken stemmen eller showet. Cooper var flyvende. Og sætlisten bød øjeblikkeligt på en stribe af klassikere. ‘No More Mr. Nice Guy’, ‘Bed of Nails’ og ‘Hey Stoopid’ kom som en forrygende treenighed, hvor publikums fællessang til de kendte hits næsten overdøvede musikken.
Lyden var god. Men det var ikke en aften, hvor der var brug for ørepropper. Lyden var alt for lav. Desværre. Det var nemmere at høre sidemanden end hovedpersonen.
3.000 koncerter bag sig
Med 28 studiealbum på over 50 år er det ikke mangel på kreativitet, der har kendetegnet The Godfather of Shock-rock. Bemærkelsesværdigt forstår manden stadig at skrive vedkommende musik. Alene tre fuldtræffere i det seneste årti med ‘Welcome 2 My Nightmare’, ‘Paranormal’ og ‘Detroit Stories’.
Der kom et enkelt nummer fra hver af de sidste to plader i form af ‘Go Man Go’ og ‘Fallen in Love’. Resten af sætlisten bestod af musik, der mindst har 30 år på bagen.
Hvor Scorpions er et band, der gerne spiller halvdelen af deres nye plade, tyskerne tager på turné med, så er Alice Cooper på bølgelængde med Kiss og AC/DC, der konsekvent holder fast i fortidens velmagtsdages musik. Og hvorfor? Fordi det virker. Og fordi kun et fåtal ikke forventer det forventelige.
KB Hallens gæster fik da også fuld valuta for de 500 kroner en billet kostede.
Alice Cooper er et geni til at være horrorstjernen i sit eget show. Igennem et halvt århundrede har Cooper – og hold nu fast – spillet rollen i over 3.200 koncerter fordelt på 32 forskellige turneer.
Det er eddermame imponerende. Og her 8 shows inde i den nuværende turné, så lød Coopers karakteristiske stemme lige så rå og genkendelig, som den altid har været. Bevares, manden er langt fra ung, men hvor sang Cooper stærkt den her aften.
Grotesk underholdende
Det var hårrejsende godt under perler som ‘Go to Hell’, ‘I’m Eighteen’ og ‘Steven’, der blev sublimt leveret af Cooper i spændetrøje alene på scenen. Og det var horror-rejsende underholdende, når teentøser fik slicet halsen af seriemorderen Jason Voorhees under ‘He’s Back (The Man Behind the Mask)’, der var titelsangen til den sjette film i gyserserien ‘Fredag den 13’ fra 1986. Samme år, hvor Alice Cooper kom tilbage fra afvænning og lige siden har været ædru og clean. En beslutning, der reddet hans liv. Og en beslutning, der gør, at manden stadig stråler i en alder 74 år på scenen. Det gør hans jævnaldrende buddy Ozzy Osbourne ikke just.
Alice Cooper sejrede sig igennem 90 minutters tilrettelagt show. Bandet var velspillende. Næsten hvert nummer blev akkompagneret med groteske skikkelser på scenen. Fra kæmpebabyer over drabelige brude til Coopers eget glansnummer under ‘Dead Babies’, hvor hovedet ryger af i en guillotine. Over 3.000 gange har han lavet det stunt.
Og det er stadig fedt!
Finske Michael Monroe leverede tre kvarters akrobatisk support. Stjernen fra Hanoi Rocks sluttede sig til Cooper i ekstranummeret ‘School’s Out’, hvor de to side om side i et inferno af konfetti og badebolde lukkede showet med overvældende energi. Udstrålingen i øjnene var ikke til at tage fejl af. Hos både Cooper og Monroe. De er skabt til det her. Og de lever for det her. Og de kan sgu endnu. Tænk sig. 74 år gammel. Og stadig forrygende!