Blodtørstige døde børn
Blodtørstige døde børn
Blodtørstige døde børn

Finske Children of Bodoms melodiske hybriddødsmetal ramte så præcist i skrævet at fadøllen skvulpede over.

27-03-2011
4

Til trods for en kort opvarmningstjans for Slipknot i KB Hallen i 2008, var det første gang Children of Bodom headlinede på dansk grund. Sært nok da det snart er små 20 år siden frontman Alexi "Wildchild" Laiho dannede bandet. Svaret skal nok findes i at det danske metalfolk aldrig helt har taget COBs musik til sig. Denne søndag aften blev det da heller ikke mere end til et halvfuldt lunkent Store Vega.

Men heldigvis viste Vega sig igen igen at være DKs mest optimale spillested. Fra det første nummer 'Not My Funeral' sad lyden lige i skabet og de dedikerede fans svarede prompte igen med en euforisk omgang headbanging. COB fulgte sikkert op med 'Bodom Beach Terror' og 'Needled 24/7' fra det helt store gennembrudsalbum 'Hate Crew Deathroll'.

Musikalsk opvisningsshow

Man kan sagtens indvende at bandet ikke har rykket sig en musikalsk millimeter igennem de syv skiver, det indtil videre er blevet til. Men man ved hvad man får og de blodberusede finner leverede varen. Undtaget fra debutalbummet 'Something Wild' blev der fyret numre af fra hele repertoiret. Særdeles med veloplagte versioner af 'Hate Me' og 'Downfall' beviste 'The Wildchild', hvorfor han i 2006 blev kåret til verdens bedste guitarist af Metal Hammer.

Få frontmænd formår at synge og spille så eminent på samme tid som Alexi Laiho evner, det er i klasse med Dave Mustaine! Hele bandet spillede generelt med en umættelig passion for deres instrumenter, det var fra start til slut en overlegen opvisning i, hvordan man spiller metal.

Til gengæld må man kritisk konstatere at koncerten burde have budt på flere numre. Det er sgu noget sølle kun at levere fem kvarters musik for 300 kroner, specielt når man undlader numre som 'Warheart', 'Silent Night', 'Bodom Night' og 'Lake Bodom'. I det hele taget ville det gavne bandet at udvise lidt mere spontanitet, til trods for at det var en vellykket aften, stod man lidt tilbage med fornemmelsen af, at det lige var en anelse for forudsigeligt et show.