DB'XX'D
Jack Vegas
Liquid
Door 2.12
Neil Poulsen
4

Lørdagens bedste publikumsfremmøde i den store sal til Copenhagen Metal Fest stod Mnemic for. Amager Bio. Da Mnemic spillede i Danmark sidste gang tilbage i 2013 skete det i den nærliggende, men mindre sal under Amager Bio-familien, Beta. Og der var i følge anmelderen dengang endda kun halvfyldt.

En festival trækker selvfølgelig altid lidt flere. Nogle er fans. Andre ser showet, når man alligevel er der  men var det nostalgien, som havde vokset sig stor siden 2013, og derved gav det store fremmøde? Måske til dels, men den voksende nostalgi eller nysgerrighed på bandet starter nok i en historie, der går længere tilbage. For besætningen på scenen var ikke helt som den i 2013. I stedet var det besætningen, som den så ud i 2005, da forsangeren på de første to albums, Michael Bøgballe, stadig var med.

Selvom Mnemic fortsatte fra 2005 og frem til 2013, og udgav yderligere tre albums i den periode, så er det for rigtig mange de første to af slagsen, som bandet huskes for. Det var tydeligt at se, at publikum var glade for at se bandets nok stærkeste kerne sammen igen. Som den så ud fra lige efter debuten samt på andet album: Mircea Eftemie (guitar), Thomas "Obeast" Kofoed (bas), Rune Stigart (guitar), Brian Rasmussen (trommer) og førnævnte frontmand, Michael Bøgballe. Og det var åbenlyst, at gensynsglæden med publikum også var til stede for Mnemic.

Ikke en enlig svale
Bandets industrielle, melodiske groove metal med input fra både dødsmetal og nu-metal er på papiret et historisk vingesus af noget af det, der skulle være den moderne metallyd i starten af det nye årtusinde  hvorfor det også skulle blive spændende, om det blev en koncert, som skulle pode nostalgien, eller en, som også kunne noget mere.

Fra scenen blev der lovet, at der nok skulle komme flere shows i 2025, og selvom fokus udelukkende var på materiale fra de første to skiver, 'Mechanical Spin Phenomena' og 'The Audio Injected Soul', så var der faktisk en iver i bandets optræden, som pegede fremad. Mod en fremtid, der kan bære mere end nostalgien i det gamle, men som også vil kunne rumme noget nyt, for musikken med omkring tyve år på bagen virkede faktisk frisk, når den blev fremført så energisk, så tight, så velspillet og så vellydende. Der var en del backing-tracks, som forventet i et lydbillede som Mnemics, men alle medlemmer på scenen stod hver især for hver sin væsentlige andel i, at det lød så appetitligt og vedkommende, disse år efter. Og ham, som folk nok var mest spændt på, manden med stemmen, håret og attituden. Han kunne i den grad råbe og synge endnu, drøne scenen rundt og dirigere showet. Og for det historiske nostalgipust med perfekt afbleget hår og en meget hvid Mnemic-kedeldragt, så han nærmest lignede en vært ud af Boogie Listen på DR.

Groove med groove på
Det fungerede godt at lægge ud med 'Deathbox', men det var især med 'Ghost', at overtændingen indtraf, og der kom bevægelse i folk med mosh og crowdsurf til følge. En symbiose mellem band og publikum for en stund. Helt perfekt. Eksekveringen af bandets musik var skarp og tight. Måske en nødvendighed med tanke på bandets industrielle islæt i musikken, men aldrig noget, der kan tages for givet. Nok er dét med at spille tight også blevet en selvfølge i metalgenrens mere tekniske og ekstreme bands, hvor click og triggers skaber et univers, hvor dynamik til gengæld kan være noget, man skal lede længe efter. Men Mnemic formåede at få dynamik og sjæl med i musikken, og så kunne man for alvor nyde nogle af de hidsige staccato-angreb i musikken. Groove med groove på. Havde man luret sætlisten fra bandets første af to comeback-shows i 2024 tidligere på sommeren, så snød man sig selv for overraskelser, for den var helt magen til, hvad der blev serveret i bioen.

Mnemics tilbagevenden til scenen var mere end godkendt. Mon ikke der vil blive fulgt op med nyt materiale næste år?
Det skal blive spændende, og i mellemtiden kan bandet få strøget bagtæppet, som lignede noget, der havde været gemt væk en rum tid, når den ellers superfede lyssætning fik lyst bagtæppet for godt op. Nå ja, det havde det jo nok også. Det havde som Mnemic selv været "hjemme at hvile lidt", som Bøgballe beskrev bandets pause fra scenen. Ligget og ventet på den rette tid. En tid, der baseret på lørdagens show, er her og nu.