Copenhell 23: En unik oplevelse

F503373E-79A4-499B-82C9-894BE3C6C0DA-63422-00000A4317AA8001
_JD15045

Det tyske electronicoreband fra Castrop-Rauxel væltede Amager Bio tidligere på året. Et stunt bandet matchede med en nærmest uimodståelig vanvidskoncert.

15-06-2023
5

I starten af 2020 forlod vokalist Sebastian Beisler Electric Callboy. En hændelse, der sendte bandet ud i en eksistentiel krise så stor, at det tyske band næsten takkede af. Det gjorde den tilbageværende kvintet selvsagt ikke. I stedet blev vokalist Nico Sallach hvervet, og et halvt års tid efter udsendte tyskerne EP’en ‘MMXX’. En skæbnesvanger udgivelse, der varslede et markant skifte i bandets lyd og tilgang til sangskrivning. Et gamble, skal man tro bandet, hvis udfald alle medlemmer frygtede.

Singlen ‘Hypa Hypa’ har siden været nært uundgåelig. Nummeret og den dertilhørende video har over 32 millioner afspilninger på Youtube. En bedrift i sig selv. Lidt over et år efter EP-udgivelsen, blev verden inviteret ombord på Tekkno-toget, med bandets seneste plade. I samme moment rykkede bandet fra at spille på mindre scener om formiddagen, og op i eliten af efterspurgte bands. Fordi Electric Callboy er garant for underholdning og fordi bandet leverer. Med en ufiltreret passion, intenst og ægte.

Underholdning uden bagtanke
Electric Callboy er underholdning. Det er konfettikanoner, neonfarver, fjollede parykker, fællessang og elegant pit-intensitet. Som da bandet gæstede Amager Bio, blev publikum budt velkommen ombord på Tekkno-toget, med varslet ekspressafgang. Med fart direkte mod stjernen og den afkrog af Copenell, hvor der altid er fest og støvet aldrig lægger sig. Den eneste krav er det gode humør. Havde man det ikke allerede, var det svært ikke at få et smil på læben som de to vokalister varslede afgang med et enstemmigt “Choo, choo, choo, choo, choo”.

Toget fløj af sted og publikum fulgte trop. Uden at nogen så sig tilbage. Modsat i Amager Bio havde Copenhell fornøjelsen af både Kevin Ratajczak og Sallach i front. En energisk duo, der både spillede en elegant ping-pong med hinanden mellem numrene, og samtidig fremstod helt afsindigt rørte, og glade for at stå på scenen – for at mærke den danske respons.

I forhold til sidst havde bandet klippet en smule i setlisten. Kortet den ned fra 90 til 60 minutter, så vi kun fik det bedste. Ydermere, var ‘Spaceman’ flyttet frem i sættet. To faktorer, der bidrog til den vanvittige fest, der udspillede sig på Helviti torsdag eftermiddag. Begge var med til at elevere koncerten til uimodståelig fra nært første minut. Badebolde fløj rundt, folk dansede, hoppede, levede i numrene, som var det aftenens hovednavn.

Der var en ekstremt underholdende koncert, uden det på noget tidspunkt virkede fortænkt eller falsk. Det stod klart for alle, at bandet havde en mindst ligeså stor fest med at opildne publikum, som modparten havde. Imponerende og alt det man kunne håbe på, hvis ikke mere.

Den uudtalte fuckfinger
Udover at levere en vanvittig koncert, gav tyskerne også endegyldigt bevis på, at Copenhell er moden til den type af shows. Moden til schlager blandet med deathcore, moden til techno-beats pakket ind i humor, parat til poppet rensang og uanede mængder kærlighed – på festivalens største scene. Ikke gemt væk på en lille scene, men direkte i øjenhøjde. Ja, det var kitschet. Ja, det var underholdende og grinagtigt, men grundlaget var kompetencer og mange års energisk arbejde. Dagens succes var en decideret fuckfinger til gatekeeperne, der vel også efterhånden har droppet folkefesten.

Det var en eksamen, for bandet, for musikken og for publikum og alle bestod til topkarakter. Electric Callboy leverede alt det vi håbede på og endnu mere. En af de koncerter, der vil blive husket. En af dem, der ikke kan gentages om fire år. Til den tid er 80’er-inspirationen sandsynligvis fordampet, joken er blevet trættende og mon ikke også bandet har fundet andre og mere interessante veje at gå. De, der var til koncerten fik mere end en gennemført flot og indlevende musikalsk oplevelse, de fik en enesteånde oplevelse.

Man modnes som bekendt af modgang. Hvor 2020 var et udfordrende og skelsættende år for bandet, var torsdag eftermiddag på Helviti en ren sejersgang for Electric Callboy – og for Copenhell.