Copenhell 25: Mosh og Machine Head
Med vild basset tyngde, attitude og energi smadrede Guilt Trip sig gennem sin koncert på Gehenna
Med en blanding af hardcore og nævepumpende metal gik Guilt Trip fra Manchester let forsinket og direkte fra lydprøve på scenen i skoven. Der var ikke så mange dikkedarer her: Hvor de fleste andre bands starter med at tælle for på trommesættet, så lagde englænderne ud med at kræve, at publikum splittede i to. Wall-of-death fra den helt spæde start. Så var vi da i gang, og der blev danset med moves fra hele instruktionsbogen fra Sick Of It Alls ‘Step Down’ og flere til.
Lyden var bastung så trommehinderne blafrede af de lave frekvenser, der kom fra den ellers sejt optrædende badass på bassen, Lily Kilcoyne. Bandets nyeste medlem, som har været med et par år nu. Om lyden for lydmanden var lige i skabet, eller havde mere at ønske og måske bar præg af en abrupt afsluttet lydprøve. Lyden var i hvert fald ikke helt så veldefineret, som man kunne ønske, men Guilt Trip smadrede igennem med så meget attitude og vildskab, at budskabet gik rent igennem.
Kom nu, vildere!
Så der blev moshet, og selvom det var vildt, var det ikke vildt nok for Jay Valentine, der insisterede på, at det kunne og skulle blive vildere. Vi fik breakdowns, divebombs og hyletoner og en bas, der blev ved med næsten at lyde som en sub-bas ved hvert anslag på de tykke strenge.
Vi fik en ny sang, ‘Burn’. Vi fik en dansk gæstesanger på et enkelt nummer ved Christian Hammer Mattesen fra Woes og Rot Away. Og vi fik organiseret kaos, som det var svært at stå stille til. Sangene flød lidt sammen, når de samme klassiske virkemidler fra den metalliske hardcore gik igen og igen.
Som afslutning fik vi at erfare, hvor den store brug af natural harmonics kom fra. Bandet gik nemlig ud på en crowdpleaser med den første tredjedel af Machine Heads ‘Davidian’, hvis intro er fyldt med netop denne signaturteknik fra Rob Flynn og Co. Der lød et kæmpe “Let freedom ring with a shotgun blast” fra Gehenna, da vi nåede den så velkendte linje. Jo, publikum havde godt fanget, at vi var i gang med et respektfuldt nik til det band, der fremgik på et patch over forsanger Jay Valentines venstre skjortelomme.