Copenhell 24: Kedelige vuggeviser
Cradle of Filth gav præcis den koncert, man kunne have forventet og frygtet på Pandæmonium, hvor det aldrig blev rigtig farligt eller godt.
2. Saffron's Curse
3. She Is a Fire
4. The Principle of Evil Made Flesh
5. Cruelty Brought Thee Orchids
6. Nymphetamine (Fix)
7. Born in a Burial Gown
8. Her Ghost in the Fog
9. From the Cradle to Enslave
Britisk black metals største eksportvare er uden tvivl Cradle of Filth. Dani Filth og co. har siden midten af halvfemserne sørget for, at genren også har været repræsenteret andetsteds end i Skandinavien. Her i 2024 er de så omsider tilbage i Danmark og klar på Copenhell.
Problemet er bare, at Cradle of Filth efterhånden er blevet den her selvejende institution, hvor alle og enhver ved præcis hvad de skal, hvad de skal forvente og hvad der skal ske hvornår i koncerten. Frontmanden er stadig en solid indpisker og veksler mellem at skrige ned i mikrofonen og erklære sin kærlighed til det pågældende land, mens han læner sig op af det HR Giger-inspirerede mikrofonstativ.
Indstuderet teater, og man kan med rette spørge sig selv, om det reelt er black metal eller bare symfonisk metal draperet i black metal-fortid og sminke. For musikken er gotisk og dramatisk, som Cradle of Filth stille og roligt udviklede sig til i slutningen af halvfemserne og siden har gjort til deres varemærke.
Fair nok, men der er bare ingen torne på den rose at rive sig til blods på. Det er så frygtelig pænt, at selvom der er nitter, og guitaristen er malet som Pinhead fra Hellraiser, så er der ikke meget horror tilbage at spore i bandet.
Vi var egentlig ganske begejstret, da de senest var i Danmark på Posten i Odense tilbage i 2018, men her torsdag aften kom det aldrig sådan for alvor op omkring kogepunktet. Bevares, der starter en moshpit i 'She Is a Fire', og til 'The Principle of Evil Made Flesh' fra den legendariske debutplade af samme navn starter festen så småt på Pandæmonium. Momentet holder bare ikke rigtig, selvom numre som 'Nymphetamine (Fix)', 'Born In a Burial Gown' og 'Her Ghost in the Fog' jo tager kegler blandt deres disciple.
Der er bare ikke rigtig noget, der trækker resten af de fremmødte med ind i oplevelsen, og flere giver op undervejs. Det trods en gedigen indsats fra operasangerinden, der kompetent akkompagnerer Dani Filth på vokal og hjælper til med at skabe stemningen på keyboardet. Det er bare for lidt, for kontrolleret og for indstuderet. Det magiske udebliver, når der ingen spontanitet er at spore hos en eneste musiker på scenen.
Derfor ender vi med en karakter lidt under middel. Cradle of Filth kom og var Cradle of Filth i lige akkurat en time, men ikke ret meget mere. Og sådan en indsats kan man ikke sminke sig ud af, selvom man dedikerer det afsluttende hit 'From the Cradle to Enslave' til samtlige fremmødte.