Copenhell 2010: Et værdigt punktum
Copenhell 2010: Et værdigt punktum
Copenhell 2010: Et værdigt punktum

The Dillinger Escape Plan satte et musikalsk værdigt punktum for Copenhell, selv om man i festlighedens navn nok kunne have ønsket et mere klassisk navn

12-06-2010
4

På aflyste Mastodons programplads havde arrangørerne fået The Dillinger Escape Plan til at knibe en ekstra koncert ind i tourprogrammet, og det til trods for at bandet havde spillet i Schweiz tidligere samme dag.

Mastodon lader sig ikke rigtig erstatte, og dét er ment som en ros til kvartettens originalitet, så derfor var det et forståeligt træk af festivalarrangørerne af få et andet orkester på programmet, der også er helt sit eget, så man ikke skulle opleve én eller anden vag kopi.

Og "vag" var det sidste ord der faldt én ind under denne Copenhells afslutningskoncert. Dillinger leverede til fulde, hvad man forventer fra den kant: Gnidrede riffs der opløser sig i skrigende støj i et hæsblæsende tempo, og sceneshowet følger trop i noget nær spastiske udfoldelser tilføjet lidt vovehalset akrobatik. På trods af at bandets musikalske udvikling går mod det mere tilbagelænede og letfordøjelige, så er musikken stadig vild nok til at kunne bære dette kaotiske sceneshow.

Om Dillinger Escape Plan var den rigtige afslutning på Copenhell kan der musikalsk set ikke være tvivl om, for kvintetten peger fremad og udfordrer lytteren samtidig med de ikke forsvinder i ufrugtbare eksperimenter. Men siden der var lidt halvtomt på pladsen foran scenen, kunne man måske have forestillet sig et samlende navn af mere klassisk karakter - Megadeth eksempelvis - så alle metalhovederne kunne have sluttet af med fælles headbanging. Under alle omstændigheder kan man kun håbe på og glæde sig til Copenhell næste år.