Glimrende slutshow på Headbanger’s Ball tour 2009

Det eneste kiksede ved denne lørdags arrangement var de tomme ølhaner, som ikke evnede at slukke en headbangers tørst.

03-10-2009
4

På slaget ni satte kutteren fra kaj, og det var tid til sømandshumor og ægte dødsmetal fra Scott og co. i herlige Dawn of Demise. Men det skulle hurtigt vise sig, at sømændene åbenbart var kommet i pænt selskab, for sproget var noget mere fromt, end det plejer fra frontbrøler Scott. Det vist kun til et enkelt ”fisse!” undervejs.

Musikken var til gengæld som den plejer, og det er der intet galt med. I et forholdsvist kort sæt – en god halv time – nåede bandet godt rundt i krogene med både nyt materiale og sikre vindere fra debuten, og endda også en gæsteoptræden fra subwoofer Bo fra Illdisposed. Bo fik i øvrigt sagt en kommentar, der senere skulle gentages ”Kan du huske dengang vi var i Hamborg med Jacob Bredahl og så Sår-fo-kæææj-tion?!”.

I foyeren kunne man flere steder finde opslag, der røbede, at Hatesphere havde tænkt sig at optage en dvd denne aften. Om det gav bandet ekstra energi, til at gå til stålet er svært at sige, for det er jo et band, som altid spiller 100 %. Der var godt med humor, korte fan-bidrag på vokalen og en sang med Kim fra Dawn of Demise på trommer. Herefter faldt den tørre kommentar fra den unge mand i front ”Det er rart med nogle tighte trommer, høhø!”. Humøret var ligeså højt som tempoet, og band og publikum virkede ganske tilfredse med det hele.

Tomme ølhaner, uha!

Ølhanerne var tomme længe før musikken skulle spille sit sidste groove denne aften. Det var dog muligt at læske sig i importøl på flaske, der dog ikke helt var passende til sådan et danskerbrag, som ”Pumpen” lagde hus til denne aften. Det blev lidt for wannabe-trendy i forhold til aftenens afslutter i Illdisposed, der kørte ufortrødent derudaf, ligesom de har gjort det tusinde gange før. Gruppen spillede ganske solidt og tungt med en rimelig blandet og varieret sætliste. Den gamle Submit-klassiker ’Purity of Sadness’ blev fremført af Scott fra Dawn of Demise, hvor Bo som tidligere nævnt lige fik fyret sin replik af igen. Den med ”Sår-fo-kæææj-tion” i Hamborg.

Sangene fra den nye skive klarede sig også ganske godt i live-situationen. ’For the Record’ viste sig som en dejlig gyngende satan som forventet, og om muligt bedre end på cd. Dette kunne tilsyneladende overraske Bo, der i vanlig humor og jydekompleks fik fyret af ”hvordan kan man elske noget fra Århus?”. Det så nu ikke ud til at være så svært, publikum gik godt til den foran scenen – enkelte endda på scenen til fællessang og krammer fra den store bamse med det gutturale brøl.

Headbanger’s Ball Tour var ovre for denne gang, og skal man dømme touren ud fra dette sidste show, så har det været en glimrende succes. Og den givne karakter passer fint på alle tre bands performance.