Metal Magic Festival 6: Goat(als) totaltriumf

Populær
Metal Magic Festival 6: Goat(als) totaltriumf

Den ægte Goat kom, så og sejrede lørdag morgen i togvognen på Metal Magic i en grad, så alle disse døde sejrsmetaforer for én gangs skyld er på deres plads.

Kunstner
Dato
13-07-2013
Genre
Koncertarrangør
Forfatter
Karakter
666

Oven på sidste års storslåede succes, hvor den ægte Goat var blevet booket til at spille kl. 03.00 om natten eller deromkring, og efterfølgende kvitterede ved at gå kold i et fortelt, var den uforlignelige Lasse Bak naturligvis igen til stede på Metal Magic – det manglede da også bare.

Forud for koncerten var der gået omtrent fire timer med at stille gear op i togvognen, der normalt bruges som øldrikningssted og ikke som scene på festivalen. En imponerende bedrift, al den stund at Goat var programsat til at gå på kl. 10.00 om morgenen.

Koncerten var dog noget forsinket. Om det skyldtes tekniske problemer eller stjernenykker hos Metal Magics svar på bookingen af Rihanna og Metallica i én person, eller om det blot skyldtes, at fulde mænd med langt hår, der skulle stille gearet op, stod længe og kiggede undrende på gearet, mens de tilsyneladende håbede, at det ville stille sig selv op, skal ikke kunne siges. Måske var det en kombination af alle tre ting, måske var det en fjerde.

Ikke desto mindre var det ventetiden værd, da Lasse Bak blev båret på scenen af en roadie. Stjernen var iklædt en kåbe (med frit udsyn til Gedens unævnelige, hvilket fremkaldte Justin Bieber-koncertagtige pigehvin), en hat bestående af gul scooterhjelm, trafikkegle og ketchupflaske og grene, samt påtapede grene på fingrene (så han kunne udgive sig for at være fra Portal). Med sig havde han en overvægtig trommeslager i cowboystøvler, skimaske og bittesmå underbukser og en langhåret metaltype.

Goat havde brugt fire timer på at stille op, og koncerten varede ikke over 6 minutter. Goat introducerede sig selv som værende Portal eller ”Goatal”, mens Goat angiveligt skulle have spillet på Portals plads i går. Men denne morgenseance var utvivlsomt den eneste sande Geds værk.

Der blev, så vidt jeg kunne høre og se mellem mine ekstatiske ud af kroppen-oplevelser, spillet to sange, ’Silencio’ og 'Kill the Church' (som vist var den eneste, Goat kunne huske fra debuten), under hvilken Goat klippede strengene på sin bas, hvilket var endnu en musikalsk genistreg. Så hældte metallens Mozart ketchup ud over sig selv og fortalte en negervittighed, som man bør springe over, hvis man er sart. Derfor er den sat i parentes herefter. (Goat: "Hvad er ligheden mellem en cykel og en neger?"; én fra publikum: "forskellen, ikke ligheden"; Goat: "Nå, ja. Det er også rigtigt. Forskellen er, at cyklen ikke begynder at synge 'Ol' Man River', når den får en kæde på."). Derefter var der stående applaus (thi stole og borde var båret ud fra togvognen, så man kunne ikke sidde ned), jubelscener, gråd og latter og samlejer blandt publikum, hvorefter Geden som den stjerne han er blev båret ud af sin trofaste roadie.

Som læseren kan fornemme, var koncerten en ubetinget triumf. Idet vi frygter, at læseren slet ikke kan tåle at se Geden i al sin pragt (meget som billedforbuddet i visse retninger inden for adskillige religioner, der heller ikke afbilder deres guder), og idet vor fotograf var indisponibel på tidspunktet, har vi valgt at indsætte et billede, der involverer en ged, en cykel og en neger, men desværre ingen Mississippi-flod.