Seize The Night
In Bloodred Shades
River Of Madness
Firesoul
Jacob Dinesen - The Rock 2010
3

Mercenary anno 2010 er en uprøvet størrelse. Denne anmelder har haft fornøjelsen af at følge bandet siden deres spæde demo-dage i 1993 da de udgav '...Domicile' på bånd. Derefter fulgte 'Supremacy' EP'en og den efterfølgende 'First Breath' debutplade, der stadig står som en ganske vigtig udgivelse i dansk metalhistorie for denne anmelder.

Så sadlede Kral og co. om og blev mere progressive og ville udfordre musikken i stedet for at fortsætte af den slagne dødsmetalvej. Ind fra højre kom Sandager-brødrene og tilføjede Mercenary helt nye dimensioner og fik åbnet op for musikken. Det gav en serie albums, der kulminerede med den flotte 'Architect of Lies' i 2008. Men musikalsk var bandet internt groet i forskellige retninger, så i 2010 forlod Sandager-brødrene igen Mercenary efter otte års tro tjeneste.

Nu nøjes Mercenary så igen med to guitarister, en trommeslager og en bassist, der egenhændigt skal klare bandets vokal, der jo indeholder mange facetter. Aftenen i Aalborg var derfor ventet med stor spænding for denne anmelder, da jeg har set skiftet fra Mercenary 1.0 til Mercenary 2.0 og nu Mercenary 3.0, hvis vi skal være lidt frække.

Ganske spøjst var det da også, da forsanger og bassist René ene mand skulle opføre numre som 'Isolation...' osv. Jeg må sige, at jeg blev positivt overrasket. René har udviklet sin stemme og mestrer meget mere end blot growl. Det er klart han ikke er nogen Sandager på vokal, men de nye 2010-versioner af det materiale var skam godkendt. Før koncerten talte jeg med René om netop dette, og han sagde, at det var en kæmpestor udfordring, og at der ikke var noget personligt mellem det nuværende Mercenary og de nu tidligere medlemmer.

Det faktum blev så sandelig understreget eftersom Sandager-brødrene var at finde blandt publikum. Og mens jeg stod og fotograferede stod jeg pludselig skulder ved skulder med Mikkel, der kastede horn op mod Rene og rockede med. Smil og hilsner blev udvekslet, og det var åbenbart ikke kun os udenfor inderkredsen, der havde set frem mod denne dag med spænding.

Publikum så også ud til at være tilfredse. Der blev i hvert fald skrålet med, crowdsurfet og moshpits var der også. Det blev også til et par smagsprøver på nyt materiale, og mens det er noget andet end 'Architect...', så var det ikke uden potentiale.

Så mens det skal blive spændende at følge Mercenary fremover med deres "nye" opsætning, så skal vi ikke frygte for bandets fremtid. De er kommet for at blive, pointerede René. Og da de sluttede aftenen af med 'Firesoul' var der ikke mange rolige stemmebånd blandt publikum. De lokale helte blev fejret af deres bagland, bogstavelig talt. En god aften for både Mercenary og deres fans.

Opvarmning kom fra lokale Essence. Anmeldelsen af deres koncert kan læses her.