15. How to get by
16. 30 silve coins
17. Bad sign
18. Army Ants
19. Moribund Town
5

Torsdag aften i Store Vega bød på to af de stærkeste navne på den danske rockscene lige nu. Det ene, fordi de har nailet hvor sårbart det kan være at være voksen – det andet, fordi det er en stor fed fuckfinger lige i hovedet på cirka alt etableret. Og på papiret er det jo unægteligt en lidt sær kombo. Men det fungerede overraskende godt, og der var talstærkt fremmøde i Store Vega allerede inden aftenens første navn, Situationsfornærmelse, gik på scenen med hvad der bedst kan betegnes som lydsiden af et los i løgene.

En grimasse, der kan passe
Der var fuldt tempo på fra første nummer og sådan blev det egentig ved sættet igennem. Det var et usædvanligt veloplagt band, der stod her på Vegas ikoniske store scene, selvom den var lidt fyldt op af alt det grej, som Kellermensch bringer med sig. Med vanlig energi, fik forsanger Andrea Uglebjerg pisket gang i sig selv og folk foran scenen, og vi var vidner til et band, der så ud som om, at de aldrig har lavet andet end at spille på de større scener i dette land.

De fik overraskende godt fat i den lidt mere modne del af publikum, som vist godt kunne huske deres punk-dage sidst den slags var rigtigt på mode, og de hyggede sig vældigt – i hvert fald lige indtil 'Ind med hænderne' blev slået an, og de stille og roligt fik fat i teksten. Om det skyldtes en pludseligt opstået kollektiv tørst, skal jeg ikke kunne sige, men bartenderne i barerne udenfor salen fik pludselig travlt med at betjene et større antal mænd i den modne alder og et stramt udtryk i ansigtet. Måske er noget musik kun for de unge.

Kunsten at gøre det med vilje
Men den lille exodus påvirkede ikke Situationsfornærmelse og der sev kontinuerligt flere ind i salen, end ud af salen. Undervejs i sættet fik vi en fin præsentation for bandet, og her havde bassisten problemer med lyden. Måske en pedal, der ikke gjorde som planlagt. Men når jeg siger måske, er det fordi den lille hick-up måske var meningen. I hvert fald fik bandet det hele til at se planlagt ud, håndterede det cool, og publikum var begejstrede.

Tempoet blev holdt højt hele vejen, Uglebjerg fik sendt en tak afsted til Mor og Far, Kellermensch og Devilution, og så var det pludselig slut med hidsige smølfespark på trommehinden.

Optagelse 1, klar
Alle, der har hørt Kellermensch’ nyeste udspil ‘Capitulism’, ved at det en tung sag at lytte til. Et helstøbt værk med store tanker om livet og kærligheden og alt det, vi fylder tiden op med. Og derfor var det heller ikke forventningen, at det høje tempo fra Situationsfornærmelse skulle fortsætte. Scenen var udstyret med en noget større mængde mikrofoner, end der plejer at være, og der var også lidt flere hærdebrede mænd med tunge videokameraer på skuldrene end man normalt ser til en koncert. Så det var naturligvis til at regne ud, at der skulle optages en livekoncert denne aften.

Oven vande – og ned igen
Kellermensch havde i starten af sættet lagt vægten på materiale fra deres nye plade, og vi startede med 'Under', der absolut ikke er nogen munter sang. Derefter gik vi stærkt videre til det, vi her på magasinet mente var tæt på det værste skudsmål, en by nogensinde har fået: '6705'. Og herefter gik det slag i slag gennem både nyt og ældre materiale med en sætliste, der alt i alt var skruet fremragende sammen, dog med en enkelt lidt sært valg. 'Capitulism' er en rejse, og på den rejse kommer vi helt ned og vende inden vi igen får hovedet oven vande, som man kan læse her i vores anmeldelse. Men denne aften fik vi på omvendt maner hovedet oven vande med 'I’m not Like Everybody Else' inden vi blev sendt til tælling med 'Another Drink'. Det virkede simpelthen mærkeligt efter at have skamlyttet til pladen i den rækkefølge, den nu engang præsenterer numrene.

Knald på scenen til et statisk publikum
Det var dog ikke værre end at det hele var glemt og tilgivet til Kellermensch-evergreenen ‘Mediocre Man’. Publikum denne aften virkede anderledes end jeg huske publikum til Kellermensch koncerter. De virkede ældre, og måske mindre koncertvante end man plejer at se. Der var ikke så meget dynamik i publikum og det gjorde det også rigtig svært at komme frem og tilbage. Det blev derfor en sært stillestående koncert på trods af et band, der knaldede helt ud på scenen, særligt i den sidste del af sættet. Muligvis kostede det en kontrabas, da flere numres næsten-uheld resulterede i en grand finale af en væltet bas. Vi håber, den er ok. Som altid holdt Kellermensch et tårnhøjt niveau, og denne aftens koncert var ingen undtagelse. Men det hele virkede på visse steder en smule forceret, næsten indøvet. Dog ikke mere end at Sebastian Wolff aflivede 3-4 mikrofonstativer undervejs, og det kan også noget.

Kellermensch er stort og de maler med de helt brede pensler når vi skal sovses ind i deres musik. Vi gik glade og tilfredse fra koncerten og må endnu engang konstatere, at Kellermensch hører til eliten i dansk rock.

Situationsfornærmelse: 4/5

Kellermensch: 5/5