Devilution - webmagasin om hård rock og heavy metal

Respektindgydende Obituary

Updated
Respektindgydende Obituary

Med vanlig charme indtog dødsmetallegenderne i Obituary Pumpehuset med en optræden, der manede til respekt.

Kunstner
Titel
+ Exmortus + Deadflesh
Spillested
Dato
27-03-2018
Trackliste
1.Redneck Stomp
2.Sentence Day
3.Visions in My Head
4.Chopped in Half
5.Turned Inside Out
6.Find the Arise
7.A Lesson in Vengeance
8.Brave
9.Dying
10.No
11.'Til Death
12.Don't Care
Ekstranumre:
13.Turned to Stone
14.Straight to Hell
15.Slowly We Rot
Karakter
5

Lyset i salen dæmpedes ,og ud af højtalerne lød tonerne af Pat Travers Bands ’Snortin’ Whiskey’. Snart lød publikums jubel over at se Donald Tardy indfinde sig bag trommerne, og jublen nåede nye højder, da Terry Peres slog tonerne an til det instrumentale smash hit ’Redneck Stomp’ på sin Fender Stratocaster. Dødsfesten var hermed skudt i gang.

Hvis nogen skulle være i tvivl, var hovednavnet denne aften i Pumpehuset ingen ringere end dødsmetalpionererne fra Tampa, Florida. Obituary. Var man stadig i vildrede under sættets åbningsnummer, blev al tvivl fejet til side, da ekstremmetallens velsagtens mest ikoniske vokal gjaldede ud i salen under ’Sentence Day’. Vokalen tilhører naturligvis John Tardy, og den har stort set ikke ændret sig i de snart 30 år, Obituary har udgivet plader. Og ligesom for 30 år siden, så handler Obituarys dødsmetal til stadighed om groove og tyngde.

Sætlisten stod helt klart i sidste års selvbetitlede udgivelses tegn. Hele fem numre plus singlen ’No’ ud af sætlistens i alt 15 numre var af nyere dato. Derudover havde fire numre fra ’Cause of Death’ (1990) fundet vej til sættet, som naturligvis afsluttedes med titelnummeret fra debutpladen ’Slowly We Rot’. Om det var de nye numres skyld vides ikke, men i hvert fald strålede spilleglæden ud af de efterhånden aldrende floridianere, og publikum responderede prompte, så synergien nåede nummer efter nummer nye højder – igen – kulminerende med ’Slowly We Rot’.

Som sædvanlig var der ikke noget skelsættende ved Obituarys optræden. Har man set dem før, så ved man, hvordan koncerten var. Men ikke desto mindre spillede de med vanlig old school dødsmetal-charme, og hermed mener jeg: smadret, men ikonisk lyd; forudsigelig, men intens tilstedeværelse; middelmådigt lysshow; til tider utight samspil. Det kan lyde som negativ kritik, men det er det bestemt ikke. Tværtimod. For alt dette krydret med en enorm spilleglæde gik op i en højere respektindgydende og magtdemonstrerende enhed. Obituary er og bliver kongerne af den tunge, groovy dødsmetal.

Med sig havde Obituary taget californiske Exmortus, der spillede en art trashy heavy metal med tydelige inspirationer fra det tidlige Metallica, mens deres gyngende eller galopperende go-to groove gav mindelser om Judas Priest. Der herskede ingen tvivl om, at de hver især var nogle fantastisk dygtige instrumentalister, og samspillet fejlede for så vidt heller ingenting. Man gik imidlertid fra koncerten uden at kunne huske et eneste riff, hook eller melodilinje, og det var synd, for hvem gider være forglemmelig?

Nok en gang missede tilkaldevikaren åbningsbandet. Denne gang gik det ud over Deadflesh. Og for at gøre ondt værre, så er Deadflesh fra Roskilde. Vi har som dansk metalmedie jo grund til behandle de danske bands. De dybeste beklagelser.