Orm afrundede med inderlig og eksplosiv bravur mesterværket ‘Ir’ af, samt mange års sammenspil med deres ven og bassist gennem mange år.

+ Nils Gröndahl
12-02-2022
1. Klippens Lyse Hal
2. Bær Solen Ud
5

Denne aften var ikke bare endnu en koncert med bornholmsk-københavnske Orm. Koncerten var ikke kun længe ventet efter nedlukningen, den skulle også være en afrunding på det personlige konceptalbum ‘Ir’, der har markeret et karrieremæssigt og musikalsk højdepunkt for bandet. Som om det ikke var nok, så skulle det også være sidste koncert for bassist, Troels Cort Nielsen, der har været en fast del af besætningen siden dengang By the Patient hed Broadmoor. Siden dengang en gruppe teenagevenner samlede instrumenterne op, og opdagede glæden ved at spille vred musik i en bornholmsk skolekælder.

Violin og sniksnak

Aftenen starter ud med solo-violinisten Nils Gröndahl, der lægger stemningen an. Der er kun ham, hans violin og en loop-station til at fylde scenen, og til at massere publikum ind til en koncert som både Orm og publikum har set frem til i lang tid. Hans musik er tydeligvis også udsprunget fra den melankolske og nordiske visetradition, som er med til at definere Orms musik, og derfor passer det godt ind, på trods af at det ikke er metal. Hvert et lag han lægger på sine numre, bliver krænget ud med en vis selvbeherskelse, der dragende viser både den sjæl og musikalitet han og hans musik besidder. Men en vis portion af publikum var nok kommet for at høre mædl, og det krævede derfor en del anstrengelse for at adskille musikken fra snakken, hvilket var en skam.

Kys og kram

Trompetisten træder ind på scenen, blæser ceremonielt i hornet, og annoncerer dermed, at nu går vi i gang. Ind kommer Tore Tvarnø Lind, og læser sin digteriske udlægning af Ir op. Stemningen er sat.

Introen til Ir starter, og bang, Orm går i gang. De når vel lige igennem den første takt med melankolske tremolo-spillede harmonier, inden man mærker at følelserne sidder helt uden på deres uniformerede sorte tøj, og inden længe sidder de også helt uden på min uldne sweater. En intensitet, der holder gennem hele koncerten. Ikke som var det sidste gang de skulle optræde, men fordi det er sidste koncert de spiller samlet. Det kunne tydeligt mærkes.

Spilleglæden og tilstedeværelsen på scenen var indlysende og medrivende, lyd og lys lige i skabet og samspillet så skarpt og livligt, som godt og vel 20 års venskab og indøvelse muliggør. Når selve materialet, Ir, ovenikøbet er en så stærk komposition, var de eneste dyk i koncerten, de dynamiske og smukke passager, der danner kontrast til de brutale riffs og hjerteskærende melodier. Begge facetter af Orms musik kom til sine fulde ret. Der er altså bare ikke en finger at sætte. Under en af blidere passager, holder Theis Wilmer Poulsen og Adam Schønemann tjansen, mens Simon Sonne Andersen og Troels ser en lejlighed til en farvelkrammer, hvor Troels kysser Simon på panden. Publikum ved godt, hvad det drejer sig om, og hujer anerkendende.

Selvom bandet i denne omgang siger farvel til at spille ‘Ir’ i fuldlængde, er der oven i alt professionalismen og venskabeligheden også plads til at udvikle pladen, og personliggøre den yderligere. Outroen til ‘Bær Solen ud’ fik nok lige et par minutter ekstra at løbe på, men der var også masser af harmoniske afvigelser fra pladen, især i guitarspillet mellem Theis og Simon. Måske en mindre ting, men det gør meget, for det minder dem, som er velbekendt med ‘Ir’, om at man er til koncert med et band, der stadig udvikler sig, og ikke til en minutiøs opvisning i, hvordan noget bliver spillet korrekt. Nej det er en ekstraordinær oplevelse Orm giver til sig selv, såvel som til deres fans.

Intet mindre end en perfekt afrunding for Orm på ‘Ir’, men også en værdig afrunding på, hvad der må være et langt og vigtigt kapitel i deres venskab.