Uregerligt usammenhængende

Uregerligt usammenhængende

50 minutter kunne det blive til, da Poison Idea gæstede Loppen og gav en bizar koncert. Anført af den stofhærgede og voluminøse Jerry A. og med Eric "Vegetable" Olson tilbage på guitar var den kaotiske seance sært underholdende, men også lettere katastrofal.

22-08-2014
1. Out of the Picture
2. Icepicks at Dawn
3. Marked for Life
4. Laughing Boy
5. Punish Me
6. Just to Get Away
7. You're Gonna Miss Me (13th Floor Elevators)
8. Hangover Heartattack
9. Drug Revival
10. 4 A.M.
11. A.A.
12. Plastic Bomb
13. Feel the Darkness
14. Alan's on Fire
2

Poison Ideas historie er næsten lige så rodet som deres excentriske tilgang til punk og hardcore. Med forbilleder som Germs, Fear, Black Flag og Minor Threat blev Portland-bandet dannet nytårsaften i 1980 af front- og ankermand Jerry "A." Lang, og det er også ham, der trods sin druk- og stofhærgede G.G. Allin-fascinerede livsstil har holdt foretagendet kørende gennem et uoverskueligt antal line-up-skift.

Lømlerne etablerede sig i starten af 80'erne via en række ep'er og singler, inklusive debuten 'Pick Your King' (med Jesus på forsiden og Elvis Presley på bagsiden), der gav et godt billede af Jerry A.'s humoristiske, nihilistiske og politiske tekster, som uden tvivl var inspireret af Jello Biafras tirader i Dead Kennedys.

Stilen fortsatte på 'Kings of Punk' fra 1986 og det efterfølgende års 'War All the Time', men det føltes blot som et forspil til det, der stadig ses som Poison Ideas hovedværk, 'Feel the Darkness'. Albummet udkom i 1990 og bød på en særegen crossover-agtig blanding af hardcore og heavy metal, der havde lige så meget til fællles med Cro-Mags som med Motörhead og ligefrem Judas Priest eller Iron Maiden, hvis melodiske guitarharmonier blev flettet ind i det frenetiske punkkaos.

Tre år og to album senere faldt Poison Idea fra hinanden, men siden har mangen et hardcore-band bekendt sig som fans og ikke ulig Discharge har de appelleret til metalbands, hvor blandt andre Pantera og Machine Head har indspillet fortolkninger af forbilledernes sange. Takket være kultinteressen gendannede Jerry A. allerede bandet fem år efter opløsningen, og det har ført sporadiske turnéer og et enkeltstående album, 'Latest Will and Testament' fra 2006, med sig.

Skrækkelig start

Netop i 2006 døde guitarist Tom "Pig Champion" Roberts og efterlod Jerry A. som eneste originalmedlem, og han omgiver sig nu med nye musikere nærmest på hver turné. På Loppen havde han medbragt Eric "Vegetable" Olson, der spillede med i 80'erne på 'War All the Time', og som denne aften var med til at holde sammen på det, der udviklede sig til en bizar, men egentlig underholdende koncert. De omtrent 100 publikummer var nok forberedte på den usammenhængende forsanger, men det hjalp ikke just, at han blev ved med at proklamere, hvor dejligt det var at være i København for første gang, når nu Poison Idea spillede i Pumpehuset for to år siden.

Bedre blev det ikke af den skrækkelige start på koncerten, hvor de fire bandmedlemmer spillede totalt forbi hinanden bag den desorienterende hovedperson, der stod med en krøllet sætliste i hænderne for at bestemme sig for den næste sang. Og der gik ikke længe, inden der røg en streng for andenguitarist Jeff "The Duck" Walters. Derfor tegnede det til at blive en lang aften, mens Jerry A. svinede sin unge trommeslager Gordon "Flesh Gordo" Scholl til for ikke at kunne finde ud af 'Laughing Boy', men pludselig tog Poison Idea så fat med 'Punish Me' og især den nihilistiske hyldest til eskapisme 'Just to Get Away'. Og Loppen var med.

White Russian i mørket

Det hele kom dog ned på jorden igen, da kvintetten fumlede sig igennem en uduelig fortolkning af 13th Floor Elevators' 'You're Gonna Miss Me'. Da føltes det ligefrem trist at overvære den medtagne stofmisbruger Jerry A. på "Say no to hard drugs"-Christiania, omgivet af det forvirrede sammenrend af musikere. Lige fra den koncentrerede trommeslager over "Vegetable" i en Misfits-parodi-shirt (med skull-logoet og "The Fuck-Ups" i stedet for Misfits), til "The Duck", der havde smidt trøjen for at imponere med sit vaskebræt og den langhårede bassist Chris "Spider" Carey med japansk kamikaze-bandana bundet om hovedet...

Midt under en af den vaklende frontmands usammenhængende snakkerunder mellem sangene formastede en publikummer sig til at råbe noget om, at han skulle holde kæft og spille. Måske var der også noget andet nedværdigende inkluderet i tilråbet, for der blev i hvert fald skippet hurtigt til enden af sætlisten mod syng-med-hittet 'Plastic Bomb', der satte gang i en ny revitalisering af seancen, mens publikum væltede op mod scenen og udstyrede Jerry A. med en White Russian, som han dinglede med vejen gennem 'Feel the Darkness', netop som man troede, at den korte koncert ikke kunne blive mere mærkværdig.

Nogen stor musikalsk oplevelse var det ikke – og der var ikke altid lige langt til Red Warszawa – men den kaotiske stemning, der havde bredt sig på Loppen, kulminerede heldigvis under den sidste sang, heavy metal-udladningen 'Alan's on Fire', og reddede den sære seance ud af fadæsen. Efter blot 50 minutter havde det ikke skadet med et par ekstranumre, men Jerry A. havde for længst fortrukket sig til backstage-kælderen. Om ikke andet så vil denne aften da blive husket for hans notorisk uregerlige og usammenhængende optræden, men så igen; det vil de fleste af Poison Ideas koncerter formentlig, uanset hvad.