Devilution - webmagasin om hård rock og heavy metal

Copenhell 2010: Polsk magtdemonstration

Populær
Updated
Copenhell 2010: Polsk magtdemonstration
Copenhell 2010: Polsk magtdemonstration
Copenhell 2010: Polsk magtdemonstration
Copenhell 2010: Polsk magtdemonstration
Copenhell 2010: Polsk magtdemonstration

Berygtede Behemoth udraderede al tvivl om herredømmet på Copenhell og leverede festivalens musikalske højdepunkt.

Kunstner
Dato
12-06-2010
Distributør
Trackliste
Ov Fire And The Void
Demigod
Shemhamforash
LAM
As Above So Below
Slaves Shall Serve
At The Left Hand Ov GOd
Alas Lord Is Upon Me
Decade Ov Therion
Chant for Ezkaton
Lucifer
Koncertarrangør
Fotograf
Jacob Dinesen
Karakter
5

Hvor befriende det er at se et band, der ikke bare møder op i smarte modetrøjer, tatoveringer og tror de kan køre den hjem på hurtighed og aggressivitet alene. Behemoth gjorde samtlige af nutidens moderne bands til skamme da de lørdag aften bemægtigede sig scenen og leverede en fantastisk koncert.

Behemoth har et fortræffeligt show. De har sceneeffekter, teatralsk intromusik, en spændende garderobe og lidt corpsepaint for at understrege det dystre i deres kunstneriske udtryk. Læg dertil, at Behemoth laver noget satans vellydende musik og formår at levere denne til perfektion på scenen og du har en sprængfarlig cocktail.

Nergal er omdrejningspunktet og som frontmand leverer han varen. Han styrer slagets gang fra første blastbeat og kommanderer med publikum på forgodtbefindende. Publikum er hans viljeløse slaver i en time og gør som der bliver sagt. Taktfast brøler vi med mens Nergal messer sit budskab ud. Og med sangtitler som 'Demigod', 'As Above So Below', 'Slaves Shall Serve' og 'Lucifer' er man ikke et sekund i tvivl om, at her har vi en diametral modsætning til det ellers katolske Polen.

Det er nok også en medvirkende årsag til at Behemoth trækker et spor af kontroverser efter sig, og fordi de ikke giver køb på hverken kunstnerisk udtryk eller væremåde, så har de formået at holde sig gode venner med undergrunden selvom de er brudt igennem kommercielt med de sidste plader. Behemoth er Polens svar på Satyricon, der først regerede undergrunden og sidenhen også den kommercielle del af metalverdenen. Der kan drages mange paralleller mellem Behemoth og Satyricon, Nergal og Satyr. Begge mestre indenfor deres område, og begge på toppen af deres karriere.

Behemoth var både de onde og de grusomme. De satte samtlige bands på Copenhell eftertrykkeligt på plads med en usvigelig sikker præstation. Lydbilledet var tykt, tungt og fantastisk. Den korte trommesolo præcis som den skal være, fejlfri, og hele koncerten sluttes af med klassikeren 'Lucifer', inklusiv et par letpåklædte kvinder, der spyede ild udover scenekanten.

Den sad lige i skabet.

Se Behemoth spille 'Chant for Eschaton 2000' live på Copenhell her: