_JD11851
_JD11998
_JD12184

Otoboke Beaver leverede en solid koncert, men det indendørs format klæder dem bedre, og der gik lidt tabt på den lidt for store Eos scene.

05-07-2024
3

Sidst jeg så Otoboke Beaver, var på Roskilde Festivals Gloria-scene i 2022. Dengang var de med på et afbud og med de gode muligheder for visuals, som netop Gloria-scenen giver, var det en helt igennem skør koncert. Koncerten denne fredag aften på Eos var ikke mindre skør, men deres vingummbamse-univers var desværre ikke understøttet af visuals, og det blev dermed overladt alene til bandet selv at få skabt det charmerende rum mellem numrene, som vi elskede dem for, sidst de gæstede vores breddegrader. Og de gjorde bestemt, hvad de kunne. Med feminine kjoler i stærke farver og nydelige frisurer, stod bandets medlemmer i stærk kontrast til deres musikalske univers.

Otoboke Beaver spiller punk på speed. Det går stærkt – lange numre er ikke som sådan noget, de bruger, og de bevæger sig uforudsigeligt gennem mange forskellige genrer og udtryk i løbet af de 2-3 minutter deres numre varer. Det er sjovt og interessant, og man skal lede længe efter nogen, der er så ligeglade med konventioner. Hidsig punk iblandet, hvad jeg tror, var japanske børnesange. Hårdtslående tekststykker – nogle gange på engelsk, andre gange på japansk. Hidsigt strenge- og trommearbejde. Charmerende intermezzoer, hvor bandet på stort set ikke eksisterende engelsk forsøgte at kommunikere med publikum. Det virkede, som om de fleste fik fat i hovedbudskabet, men der var ikke så meget interaktion mellem publikum og band, som musikken lagde op til. På Gloria var der moshpit – på Eos var der ikke moshpit. Publikum bevægede sig, men mere i de små grupper, de nu engang var en del af. Et særligt ømt øjeblik opstod, da de spillede “We are the Champions” omskrevet til “We are the Champons”, hvilket måske hentyder til deres seneste album, 'Super Champon'. Det forhindrede ikke folk i at synge med, og koncerten løftede sig en kende herefter. Otoboke Beavers koncert var desværre placeret så tæt på Foo Fighters kæmpebrag på Orange, at folk begyndte at sive i slutningen af koncerten for at sikre sig en plads i den cirka to kilometer lange kø, der dannedes til de forreste pladser på Orange. Der var dog stadig en god portion mennesker tilbage, da de gik af scenen efter en koncert, der var wack, men mindre wack, end vi håbede.

At Otoboke Beaver er blevet for store til Gloria er tydeligt. Men om de er helt store nok til en ren friluftsscene er mere tvivlsomt. De ville gøre sig bedre under teltdug og med flere visuals uden forstyrrende sollys.