RF'12: Sløj eftermiddagsstener
RF'12: Sløj eftermiddagsstener

Red Fang kunne ikke rigtig komme ud over scenekanten og leve op til forventningerne på årets festival.

06-07-2012
Label
2

Red Fang hører til i gruppen af nye bands, som mange venter sig noget af. Stilen er både stonerrocket og sludget, men egentlig metallisk er den ikke. Bandet gjorde god figur som opvarmning til Mastodon i januar, og det skulle derfor blive spændende at se, om bandet kunne holde dampen oppe på egen hånd, så tidligt på dagen på en festival.

Det kunne de desværre ikke rigtigt, holde dampen oppe altså. Det var først nogle numre inde i koncerten med nummeret 'Dirt Wizard', at der for alvor begyndte at ske bare lidt, men selv da var det som om at denne støvede afart af rock'n'roll ikke helt kom ud over scenekanten. Og det var ikke fordi musikerne ikke spillede fint, for det gjorde de sådan set på deres egen skramlede måde. Der var ingen tydelige fejl eller den slags, men når det er sagt er ingen af dem de store karismatiske entertainere, og der er heller ingen af dem der imponerer teknisk. Kedsomheden blev i hvert fald mere og mere tydelig, og man kunne se, at flere af tilskuerne havde det på samme måde, for den ellers pænt besøgte koncert blev mere og mere tom.

Med fare for at blive uvenner med de forreste i teltet, som åbenbart var helt med på Red Fangs fortræffeligheder, så vil jeg nu stadig mene, at det ikke rigtig kom til at fungere for Red Fang, fordi numrene er lidt for tomme til egentlig at kunne bære. Riffene har sjældent nogen egentlig identitet og når de så endelig er hæderlige, har lyden slet ikke den tyngde, som riffene kalder på. Et problem både på plade og live, som gør sangene for ensformige at lytte til, hvilket selvfølgelig ikke hjælper på opmærksomheden. Under alle omstændigheder var det en af festivalens kedeligere koncerter.