Sej aften i Lyngby

Det var en fornem 4-bands pakke med The Ocean i front, som Temple of Doom havde inviteret indenfor i Templet i Lyngby.

+ Intronaut + Red Fang + Earthship
02-06-2011
3

Koncertstart var blevet lovet til kl. 20.00. Den slags plejer at rykke sig lidt, men på trappen i billetkøen kl. 20.05 kunne der allerede høres lokkende støj indefra koncertrummet.

Earthship fra Tyskland stod på scenen og spillede en omgang ganske fed og tung postrock/metal. Bandets guitarist og vokalist Jan Oberg har tidligere indtaget trommestolen i The Ocean men nu stod han sammen sit blot et år gamle band, der i øvrigt også havde Robin Staps fra The Ocean med på guitar.

Bandets performance var ganske tilbagelænet, lige fra den seje rock tøs' feminine neglelakpyntede fingre på bassens gribebræt til frontmandens nærmest ydmyge tak til publikum. Musikalsk en ganske godkendt præstation.

Publikum var helt med på den

På forhånd havde man i visse kredse hørt flere tale om Red Fang end de andre bands på plakaten, og det seje spillested var også godt pakket og presset op mod scenekanten, da det amerikanske band med de skæggede medlemmer spillede.

Lyden var ganske fed, som den var for alle bands hele aftenen, men guitaristens vokal, kunne dog have ligget lidt bedre i mixet, da han i starten lød som en anstrengt og uskolet forsøg på en kopi af Glenn Danzig. Så var der mere tæft over bassistens fede rock-røst, som havde en fin melodisk nerve, og gjorde det svært ikke at rocke med. De passager, hvor vokalerne lå oveni hinanden supplerede de dog hinanden fedt.

Der blev brugt en del tid på at bede om op/ned for dit og dat mellem numrene i starten, hvor bandet ikke syntes at være så fokuserede på, at der rent faktisk var et publikum. Alligevel virkede musikerne så meget inde i musikken, at de fik revet de fleste publikummer voldsomt rundt, når den catchy støjrock først fik fuld pedal. Et yderst interessant band, som nok vandt sig en tilhænger eller to ekstra denne aften.

Stærk musik - kedeligt show

Efter sidste års 'Valley of Smoke' så var der grund til at se frem mod Intronauts show. Det blev dog til en lille skuffelse. Ikke pga. musikken for den blev fremført smukt og flot, selvom den fede åbner 'Elegy' måske ikke burde have været efterfulgt af den meget stille 'Above'. Nej, det var selve scenepræstationen som var alt for indadvendt og kedelig, hvor bassistens tydelige passion for sin bas, var det eneste showmæssige element udover frontmandens lille tale om ønskede hashtåger.

Der var dog ingen tvivl om, at man fik et velspillende band, som kunne fremføre sine progressive passager, der egentlig ikke ligger så fjernt fra Enslaveds ditto, og forsanger/guitaristens rå stemme sad også fantastisk og voldeligt i skabet og nærmest en overraskelse at der kom så grumme lyde ud af den fredeligt udseende spinkle fyr. Musikalsk fint, showmæssigt ret dødt, desværre.

Imponerende trods frafald

De vågne tilskuere havde måske set opslaget på døren, for andre kom det som en trist nyhed, da guitarist Robin Staps annoncerede, at showet ville blive instrumentalt, da frontmand Loïc Rossetti var blevet syg. Men The Ocean klarede sig faktisk rigtigt godt igennem uden sangeren, og havde forbavsende få passager, hvor sangeren var mere end bare lidt savnet.

Det blev også til et lidt anderledes sæt som Robin sagde undervejs, så var det ikke blevet til så meget fra 'Precambrian'-albummet ellers. The Ocean havde fed energi og et meget aktivt show med masser af skiftende lys fra bandets eget medbragte lysshow. Tyskerne kunne lyde som en lidt mere finpudset version af vores egne Psyke Project, der også har oplevet at måtte spille instrumentalt (læs om det her)

Kudos til bandet for ikke at aflyse, og ikke mindst for at komme så flot ud af det, og give folk et specielt show, som selvfølgelig manglede lidt vokal, når man nu er vant til det fra dem, men som alligevel var fuld valuta for entré-pengene. Gutterne fyldte den lille scene flot ud, som om de aldrig havde haft en anden konstellation. Men alligevel: dét sæt med Loïc indeover også: uha, det havde været en våd drøm, der ville noget!

Karakterer:
Earthship: 3
Red Fang: 4 (video fra showet " target="_blank" title="Red Fang">HER!)