Roskilde Festival ’15: Ingen magi over Myrkur

Populær
Roskilde Festival ’15: Ingen magi over Myrkur

35 minutters musik med en usikker hovedperson, der ikke stod distancen under sin debutkoncert. Talentet er der. Men live er der lang vej for danske Myrkur.

Kunstner
Dato
04-07-2015
Koncertarrangør
Fotograf
Jacob Dinesen
Karakter
2

Hun kom som et lyn fra en sort himmel, danske Myrkur, da hun debuterede sidste efterår med den selvbetitlede ep, der gjorde hende til et af nyere tids mest hypede og roste black metal-navne.

21. august udkommer fuldlængden ’M’, der synes at fortsætte sejrsgangen for Amalie Bruun, der gemmer sig indeni den vrede Myrkur.

”The new Myrkur album has blown my mind,” skriver chefredaktøren Darren Sadler i nyeste nummer af Terrorizer. Det giver naturligvis genlyd i musikbranchen, når et af klodens førende metalmagasiner skriver det i en leder.

De første singleudspil ’Hævnen’ og ’Onde børn’ tyder da også på, at Terrorizer ikke er helt galt på den.

Stemningen er der. Musikken er der. Spillet af danskeren selv og medlemmer fra Mayhem og Nidingr på guitar, bas og trommer.

Samme alliance stod på scenen lørdag midnat, da Myrkur gav sin længeventede debutkoncert på den mindste og passende Pavilion. På det præcise klokkeslag blev dog ikke til. I stedet gik hovedpersonen rundt på scenen i de første ti minutter og bøvlede med teknikken, mens de øvrige musikere så til fra sidelinjen.

Så meget for en magisk entre, da Pavilions irriterende konferencier så endelig fik introduceret den 30-årige sangerinde. Som en forførende nymfe stod Myrkur i en tynd, hvid kjole med de blonde lokker hængende ned foran ansigtet og med den sorte Warlock-guitar hængt om livet.

Hun satte seancen i gang med sin skønne vokal, bakket op af fem unge piger fra et norsk kor i nummeret 'Skøgen skulle dø', mens 'Hævnen’ for alvor skød Myrkurs black metal i gang. Men det glimrende og stemningsfulde nummer gik tabt i en mudret lyd og en generel mangel på selvsikkerhed hos hovedpersonen. Som mangeårig solist og sanger i popduoen Ex Cops var det næppe erfaringen, der manglede, men nok mere flossede nerver over debuten som metalmusiker.

Al begyndelse er jo som bekendt svær. Det må Myrkur såmænd også sande. Det faldt simpelthen til jorden med en usikker frontfigur, der havde svært sig ved at føre sig overbevisende frem, så fremtoningen grænsede sig til det dilettantiske. De rutinerede musikere forholdt sig anonyme, men spillede stærkt og tog det hele med erfaringens overskud og guidede Myrkur hjælpsomt rundt, når hun mellem numrene konfererede med dem eller havde brug for hjælp til at stikke jack-kablet i sin guitar.

Det var så også begrænset, hvor meget Myrkur egentlig slog de strenge an. Mayhems Teloch lod til at spille det meste af numrenes guitar. Det er muligt, den sorte heavyspade sejt matchede den hvide kjole, men måske Myrkur burde droppe guitaren og fokusere på det, hun kan: nemlig at synge fuldstændig fremragende.

For det kan hun, Amalie Bruun. Og hun gjorde det også formidabelt under den gennemførte flotte vokal i den nye skæring ’Onde børn’, der nok låner fra Ulvers ’I troldskog faren vild’, men alligevel forfører som en forhekselse.

Og når nu man har musik, der dyrker naturen og mytologiens mytiske sagn, så bød showet forunderligt nok ikke på den mindste form for visuel fantasi. Hvorfor ikke forvandle scenen, så den spiller sammen med musikken. Danske Huldre slæber noget nær en helt bøgeskov med på scenen, så deres troldemusik toner frem i et gennemført univers.

Myrkur havde to flag med, der ikke just gjorde meget for underbygge Amalie Bruuns vaklende alter ego i de 35 minutter vi fik. Mere fik vi ikke. Mere var der nemlig ikke at komme efter under den hypede danskers debutkoncert.

Det er muligt, at Terrorizers chefredaktør bliver blæst bagover af den kommende plade. Men det var han næppe blevet på Roskilde Festival. Talentet er åbenlyst hos den 30-årige dansker. Men live er der lang vej, hvis hun for alvor skal brænde igennem ude i den store verden.