- Hidastus
- Lopetus
5. Vaellus
6. Uusi Fantasia
7. Terminal
4

Om lørdagen på Roadburn havde man tidligt på dagen brug for en koncert med et anderledes tempo og ditto fysik, end den som Roadburn hidtil havde præsenteret. Fredagen havde sat tydelige spor på ens festivalsind, og om lørdagen havde man kort sagt brug for at slå det fra og bevæge sig. Magma og Comus havde om fredagen leveret fremragende koncertoplevelser, som man formentlig aldrig nogensinde vil glemme, men som man blot kunne forvente, havde disse uhyre skæve bands i højere grad leveret intenst lyttende oplevelser, end de havde præsenteret den form for rockkoncert, som man nu hungrede efter. Så efter en forudsigelig start på lørdagen med de amerikanske doom-punkere i Noothgrush på Main Stage, begav man sig videre til festivalens tilstødende spillested Het Patroonat, hvor finske Circle kort tid efter skulle på scenen.

En af de koncertoplevelser, man har holdt fast på de sidste fire år, er netop Circles optræden på Roskilde Festival en eftermiddag på Pavillion i 2010. Bandet går tilbage til begyndelsen af 90'erne, men de seks musikere, der med en fantastisk blanding af gakket kraut, nuancer af både black og punk samt ikke mindst en god portion æggende heavy metal, i 2010 overrumplede samtlige publikummer på Roskilde, har imidlertid ikke været en dag over tredive. Gennem årene har der da også været flere udskiftninger i bandet. Det eneste medlem, der således har været med hele vejen, er bassist Jussi Lehtisalo, mens både nuværende forsanger Mika Rättö, guitarist og sanger Janne Westerlund samt trommeslager Tommi Leppänen alle har været faste medlemmer af bandet siden 2003. De to guitarister Pekka og Julius Jääskeläinen har været med siden 2009.

Og man forstår, at det må være tidskrævende arbejde at være medlem af Circle: Siden debutfuldlængden i '94 er bandet nået op på små 30 studiealbum plus omtrent samme antal ep'er og singler. Med så meget materiale på cv'et gav det også god mening, at Circle i 2011 sammen med søsterbandet Pharaoh Overlord var inviterede til Roadburn for at være såkaldte artists in residence. Dengang fik man dog desværre kun snuset kort til en fælleskoncert med de to bands på Main Stage, hvorfor man mildest talt glædede sig til et rigtigt gensyn med dem under mere intime og potentielt svedigere koncertrammer.

Og man fik det, man kom efter; forventningerne var skyhøje, og de blev indfriet på bedste vis. Alle led af ens herointynde skeletkrop levede sig således 100 % ind i bandets præmisser, der bygger på overraskelser. Det befriende ved at overvære en koncert med Circle er netop, at man aldrig ved, hvad der venter om næste musikalske hjørne. Hjørnerne er tit knivskarpe, men bandet får så absolut deres sammensurium af rockende stilarter til at fungere og hænge sammen.

Sætlisten på Roadburn virkede på sin vis som en associativ indføring til alt det, rockmusikken formår. Koncerten vekslede fra punket næve over stærke, sultne NWOFHM-riffs til transcenderende krautpuls. De publikummer, der ikke tidligere har oplevet Circle, fik desuden formentlig en visuel overraskelse i mødet med bandet, der er noget så spraglet finsk, som man kan forestille sig. Som en charmerende freak, der ikke helt kan finde ud af, om det er Iron Maiden eller Leningrad Cowboys, der er idolet, kan Circle kun have overbevist alt og alle med deres koncert på Roadburn. Deres live-optræden er et sjældent indlevelsesfuldt rockmirakel, som alle bør unde sig selv at opleve. Musikalsk originalitet er der muligvis ikke så skide meget af, men når de kæder materialet så sublimt sammen, at det gang på gang tager røven på én, så kan man vel ikke rigtig bede om meget mere.

Specielt suveræn er Circles løbe-hyldest til det finske band Uusi Fantasia. Se den nedenunder kædet med Circle-sange á la punk: