Copenhell 25: Talent i dets reneste form
Thus spillede Gehenna i knæ med talent i rendyrket og destilleret form. Der mangler blot det sidste stjernestøv og erfaring før pakken er fuldendt. Og det skal de nok nå at finde.
Der var godt fyldt op, da Danmarks sejrherrer fra Wacken Metal Battle indtog Gehenna fredag kl. 13. Og med god grund – Thus beviste endnu en gang, præcis hvorfor de vandt.
Hold da kæft, hvor kan de drenge spille, og lyden var knivskarp fra første anslag. Der er ingen slinger i valsen: Alle i bandet leverer en fænomenal præstation og får publikum med på deres tekniske, melodiske dødsmetal.
Melodøden er efterhånden en slidt genre, som denne anmelder oftest slukker for. Men Thus henter nok moderne inspiration fra tech-dødens guitarakrobatik og fusionsagtige, psykedeliske breaks til at holde det spændende. Der er nok The Faceless i deres Children of Bodom, og Necrophagist i deres At The Gates, til at Thus fremstår som et friskt pust. Samtidig formår de det, som techdøden ofte falder på, nemlig performance: Der er både synkronheadbanging og AC/DC-moves på tværs af scenen, spilleglæden skinner ud af bandet og smitter af på alle i publikum.
Apropos Necrophagist: Man kunne godt ønske sig noget af den vokale tyngde, de mestrer. Frederik Jensens pitch-screams er lidt tynde og anonyme i længden, og når guitarerne i så høj grad ligger i det høje register, ville nogle dybere growls kunne give modvægt og dynamik. Frederik er som udgangspunkt en bedre guitarist end vokalist – hvilket ikke er nogen stor kritik, for niveauet er tårnhøjt, og der er intet at sætte på den instrumentale indsats. Vokalen måtte gerne nå de samme højder.
Thus har nemlig et kolossalt potentiale, og det er forfriskende at opleve et band, der bæres frem uden gimmicks, men på rent talent og hårdt arbejde.
En anden kritik man kan stille, er frontmandsskabet, hvor Jensen stadig virker lidt uprøvet i starten af koncerten. “Copenhell!” bliver sagt lidt for ofte uden egentlig publikumsdialog. Bassisten Sebastian virker lidt mere naturlig i rollen som publikums hype man, når han tager mikrofinen.
Det løsner dog op i løbet af koncerten. Når Frederik Jensen beder om, og får en valsepit op at stå til 'Atlas of Hate' og senere opfordrer til wall of death på den mest gemytlige måde i mands minde, kan man mærke noget frontmands-persona, der bare skal opdyrkes lidt mere.
Jensen behøver ikke tage iklæde sig en hård og ondskabsfuld karakter – det imødekommende og ærlige fungerer fint. Det handler blot om at få personligheden ud over scenekanten både i og imellem numrene. Og den erfaring skal de nok opbygge. Thus har i den grad potentialet til at blive fast inventar på den danske metal-scene.