WOA '11: Gråt hår, sort had
WOA '11: Gråt hår, sort had
WOA '11: Gråt hår, sort had

Triptykon er doom, så hårene på brystet visner, og Tom G. Warrior pelsede Wackens publikum.

05-08-2011
4

Tom G. Warrior er bedst kendt som ophavsmanden til Hellhammer og sidenhen Celtic Frost. I snart 30 år har han sørget for, at had og ondskab har flydt som honning fra Alperne. Og da han brændte fingrene med Celtic Frost for et par år siden, var der en ny utappet kilde af had, selvhad og mørke der kunne tappes af. Inspirationskilderne til Triptykon er i hvert fald de samme som til de foregående bands Tom G. har været medlem af; pessimisme på alles vegne og et had til denne verden og alle, der betræder den.

Således er scenen sat til et mørkt kapitel på dette års Wacken Open Air. Hentet ind som erstatning for afbudsramte Cradle of Filth er Triptykon en fuldbåren afløser, der lige fra første strofe af bl.a. 'Crucifixus' og klassikeren 'Procreation (of the Wicked)' er der sort messe fra scenekanten. Hans had til verden er ikke aftaget og grånet med årene, som mange trøjer på de tilstedeværende publikummer er det.

Toms personlige fremtoning er også med til at understrege den dystre stemning. Nok er håret gråsprængt, men han har stadig den sorte maling omkring øjnene, der dannede mode blandt de, der blev inspireret af ham i de tidlige halvfemsere, og han gør det stadig godt! Den snerrende vokal er bakket op af en kvindelig bassist, der i modsætning til Tom gør det godt for øjnene.

I det hele taget er Triptykon dejlig velspillende og giver en times koncert, der bestemt ikke skuffer. Det er en speciel blanding af doom og black-metal, og ingen savner Dani Filth. Ham kan man se frem til at skulle opleve fra samme skrå brædder næste år, men i 2011 var Tom G. Warrior og Triptykon ganske godt. Der var i hvert fald mange, der fik udlevet en masse aggressiv energi og indestængte frustrationer i selskab med bandet. Barsk stemning!