Melobrutale svenskere, elendige irere

Melobrutale svenskere, elendige irere
Ulrich Wolf har lyttet til det aktuelle udspil fra svenske Scar Symmetry Scar Symmetry er et helt nyt band og helt nyt koncept fra Sverige. Dannet sidste år og allerede nu ude med debuten ”Symmetric in Design”. Det er erfarne folk fra f.eks Carnal Forge og andre kendte bands, der er samlet her, og de har besluttet sig for at danne et melodeath band uden grænser. Det vil sige, at man vil skabe plads til både growl og tonsemetal, store keyboardflader og meget catchy omkvæd, der tangerer det meget poppede. Der er tilmed lidt gammel Yngwie Malsmteensk guitarlir over de to spadespillere i bandet. Sådan lyder ”Symmetric…..” også, så på den vis lykkes projektet fint. Det skal være en regulær metallisk smeltedigel.

Det er et risikabelt projekt, der sagtens kan ende som noget rod, men her har vi fat i folk, der kan finde ud af at blande kortene godt. Her går gammel 80’er metal, Dream Theater og Soilwork hånd i hånd, og det virker langt hen ad vejen.
Scar Symmetry er vel basalt set et brutalt melodeath-band, men med mange og dominerende progressive og uforudsigelige elementer, der leverer lidt overraskelse. Men alligevel er der ikke den store forskel på Scar Symmetry og de andre bands som netop Soliwork eller In Flames, når det kommer til stykket, og dermed falder konceptet lidt fra hinanden.

Det er en velproduceret og teknisk flot spillet lille plade, med sine op- og nedture og det er folk der kan deres metier.
Men pladen bliver, som tiden skrider frem, lidt for forudsigelig og den fanger og griber ikke rigtig. Dermed ender det hele som en lidt kedelig mellemvare, med oplivende momenter, der er hørt før. Det er synd, for de kan mere i Scar Symmetry, men de er nødt til at fokusere på den eksperimenterende stil, som de har sat sig for at spille. Så kan det gå hen og blive rigtig godt, det her.

Symmetric in Design
3