Santa Manson og julesalget

Santa Manson og julesalget
Fans vil nok få mest ud af "de luxe" udgaven af Marilyn Mansons opsamlingsplade "Lest We Forget - The best of". "The God of Fuck", Marilyn Manson, har nu så mange albums på samvittigheden, at det er blevet tid til et Greatest Hits-album. Eller er det bare julesalget, der nærmer sig?

Marilyn Manson førte sig frem i midt- og sluthalvfemserne med sine "provokerende" musikvideoer, og med en sceneoptræden, hvor han blandt andet tørrede røv i Bibelen og brændte den af. Selvfølgelig til stor forargelse for de mange kristne sekter i USA. De bedste albums udgav Manson i 1996 og 1998 i form af hhv. "Antichrist Superstar", samt det mere disco-inspirerede og hit-venlige "Mechanical Animals". Siden "Mechanical Animals", har han udgivet to anmelderroste albums, som til gengæld ikke har haft tilnærmelsesvis samme salgssucces som hans tidligere værker.

På "Lest We Forget...", (en titel i rigtig go’ Manson-stil) får vi en samling af Manson’s "bedste" helt tilbage fra debutten i 1994, "Portrait of and American Family" og frem til sidste års "The Golden Age of Grotesque". Skiven strækker sig over 70 minutter, og på det tidsrum når man i hvert fald, at få et godt billede af, hvem denne herre er. Der er godt nok ikke meget at komme efter for fans. Alt hvad de får, er en virkelig tynd cover-version af Depeche Mode’s "Personal Jesus", hvor Manson har prøvet at genskabe fordum tiders store succes med cover-sange (læs: "Tainted Love" og "Sweet Dreams"). Prøv i stedet Johnny Cash’s sublime fortolkning af samme nummer!

Men der er dog håb for fans: Der udkommer der også en udgave af albummet, hvor man – hvis man spytter en halvtredser mere i krukken – får en bonus-DVD med, oveni hatten. DVD’en indeholder samtlige af Marilyn Mansons’s musikvideoer (her er også nogle sange, der ikke er at finde på CD’en), samt bag kameraet til "mOBSCENE" og den forbudte video til "(s)AINT", der aldrig nåede frem til MTV eller nogen af de andre musikkanaler.
Det er interessant kigning! Manson er, om nogen, manden for at lave forstyrrede promotion-clips til sine sange. Her er alt fra homo-undertoner, over alien-kostumer til George W. Bush i videoen til "Personal Jesus".

Alt i alt et fornuftigt køb for dem, der bare skal have hittene. Hvis du er fan, så køb udgaven med DVD…

Lest We Forget|The Best of
3