Ugens monsterdrøn

Ugens monsterdrøn
Henrik Østergaard skuer mod Trondheim i Norge, hvorfra trioen Motorpsycho nu udgiver en kandidat til årets bedste album. Oppe i det nordlige Norges Trondheim er årets cyklus netop trådt ind i den periode, hvor solhvervet viser sig fra en konstant klarere side. Solen står op midt om natten omkring tretiden, går ikke ned før efter midnat og forsvinder af samme grund næsten aldrig helt fra horisonten. Nattens mørke vil byen med andre ord ikke opleve igen før slutningen af juli.

Trondheims trio, Motorpsycho, har med deres tolvte studiealbum, "Little Lucid Moments", skabt et værk der udelukkende består af små, lyse øjeblikke. Øjeblikke, som, når de indkapsles til én helhed, forbliver evigt skinnede, altomfavnende og er en musikalsk kongetrone værdig.

Det er på én gang søde melodier koblet med bidsk støjrock. På "Little Lucid Moments" er det tydeligt og høre, at bandets tyveårige lange bagkatalog har været hele spektret igennem fra heavy metal, syrerock, grungerock, stonerrock til postrock, prog og jazz tilsat rytmisk krautrock. Bandets nye plade er én samstemmende collage af alt det ovenstående.

Albummet består af fire sange, som tilsammen strækker sig over en lille time. Med sange af så episke længder – de rangerer mellem 11 og 21 minutter – er kompositionerne alfa og omega. Åbningsnummeret, en suite af et titelnummer, er pladens længste skæring og et perfekt eksempel på, hvor fantastiske sangskrivere disse nordmænd er. Her demonstreres det, hvordan man får en så bred skare af inspirationskilder til at lyde unik og ganske genredefinerende. Fuck, hvor er det fedt!

"Year Zero (a damage report)" er en ballade af nærmest rockhistorisk format, der, med sine himmelråbende guitarsoli og hypnotiserende jazzede trommespil, bogstaveligt talt får tiden til at stå stille. De 11 minutter føles som et stillestående øjeblik vædet i melankoli. Mageløst!

Det er gentagne henslængte lydflader, der henter inspiration i den tidlige Pink Floyd plade "Atom Heart Mother". Det er psykedelisk æstetik, når det er bedst, det er progressive popmelodier en masse, det er et uprætentiøst album med skyhøje ambitioner, der alle bliver indfriet. Det er små lyse øjeblikke, der under ét stedfæster sig som en værdig kandidat til årets bedste skive.

Little Lucid Moments
5