Egyptisk inspiration og belgisk smadder

Egyptisk inspiration og belgisk smadder
Anmeldelser af de nye udspil fra dødsmetal herskerne Nile og grindcore-bandet Aborted. Bannerførerne indenfor dødsmetal er de egyptisk-inspirerede Nile. Efter deres kæmpe sællerter som ”Black Seeds Of Vengeance” og ”In Their Darkened Shrines” er der pres på Karl Sanders og co. for at levere varen igen. De må siges at være det største band i genren p.t., og derfor er presset ekstra stort. Alle kan lide deres stil, men kan de udvikle sig og blive endnu større og sprænge rammerne for hvad man kan og må i dødsmetal? Det bliver ikke med ”Annihilation Of The Wicked”, desværre.

Skiven fortsætter hvor de to andre monsteralbums sluttede. Der er kælet for sangtitlerne, den mytologiske baggrundsviden er igen grobund for teksternes oprindelse og orkestreringen bærer stadig solidt præg af den egyptiske instrumentering. Alt sammen som vi kender Nile. Noget nyt under himmelen? Nej. De tordner derudaf i samme hæsblæsende tempo i et lydbillede der er noget nær perfekt produceret og mixet. Både vokal, guitar, trommer og baggrundsinstrumenterne fremstår tydelige og hele pladen emmer af kvalitet og gennemarbejdet musik.

De 52 minutter går da også hurtigt, for det er god musik og der er en uhyggelig stemning igennem hele skiven. Alligevel sidder jeg tilbage og er en anelse skuffet. Havde sådan håbet Nile ville skubbe grænserne lidt mere end de gjorde på ”In Their Darkened Shrines”, der reelt var en skuffelse ovenpå det potentiale, de udviste med ”Black Seeds…” Det udebliver igen. Det er som om Nile har fundet sig en niche, skåret sig dybt ned i den, velvidende at den sælger og ikke har nogen intentioner om at udvikle sig derfra. Måske derfor Karl Sanders også laver sine egne soloplader, da bandet måske er for hårdt dikteret af Relapse om at presse citronen lidt for meget i Nile? Jeg synes i hvert fald ikke der er ret meget mere at komme efter her, medmindre bandet udvikler sig - ellers ender de som Cannibal Corpse, der i dag er en latterlig skygge af sig selv for 10 år siden!

Fans af Nile vil dog bestemt ikke blive skuffet. Det er en skive med gode sange, velproduceret og dødsmetal af absolut ypperste kvalitet. Det er bare heller ikke mere end det.

"Annihilation Of The Wicked"
Label