10. Harbors Of Pity
11. Sorrowed Regret
12. Useless Apologies
13. Sleeping Dogs
14. The King
2

Det er 20 år siden, at Zakk Wylde udgav sit sidste soloalbum ’Book of Shadows’, og nu er det altså tid til at Ozzy Osbournes tidligere guitarist, udgiver opfølgeren, der ganske indlysende hedder ’Book of Shadows II’. Og her vil nogen måske undre sig over, hvorfor dette er en mere ”solo” udgivelse end de 13 plader med Black Label Society, hvor han selv synger, spiller leadguitar og skriver al musikken, og hvor de færreste holder styr på, hvem resten af besætningen er. Svaret er uklart, men musikalsk er forskellen dog klar, eftersom ’Book of Shadows II’ er Zakk Wylde tilbagelænet og næsten uden hyletoner – som han lyder på balladerne med sit band. Her er der bare tale om et helt album uden raseri.

Zakk Wylde er en formidabel guitarist, en tilforladelig sanger og til tider en udmærket sangskriver, og derfor er der på den anden udgivelse med en bog om skygger flere udmærkede sange at finde, og vigtigst af alt forstår han at skabe en lækker stemning i den gode produktion. Desværre er der hele 14 numre, og det er lidt vel rigeligt i samme rolige intensitetsrille – det vil sige et afdæmpet vers, lidt mere riv i omkvædet, og så den obligatoriske solo, hvor Wylde er god ved melodierne og holder sig fra det mest upassende lir.

Meget mere end det har Zakk Wylde dog ikke på hjerte. Det er tydeligt, at han gerne vil vise en mere følsom side af sig selv end den rå, maskuline mand, han er med en el-guitar i hånden og et band bag sig, men han har bare ikke nok på hjerte til at skrive en hel plade, hvor han tilbringer en stor del af tiden bag et klaver. Det bliver aldrig patetisk, fordi han selv tror på projektet, men rigtig smukt og kuldegysende er ’Book of Shadows II’ ikke i nærheden af at være, og i stedet ender det med at være en smule langtrukkent. Til sådan et projekt behøver han i virkeligheden nok samarbejdspartnere, som kan det med indlevelsen bedre end ham selv, og som kan holde egoet lidt på plads.