Det er en tysker! ... Teil Zehn

Med dette lille tiendegangsjubilæum vil vi samtidig benytte lejligheden til at sætte en stopper for denne serie, idet vi naturligvis lover fortsat at dække alle væsentlige udgivelser fra vore sydlige naboer. Vi lukker og slukker med en stil, hvor vi i denne serie har været så ofte før. Alpha Tiger spiller tysk power metal, om end bandet dog blander en hel del traditionelt heavy metal i NWOBHM-stilen i deres musikunivers.

Beneat The Surface
01. Intro
02. The Alliance
03. From Outer Space
04. Waiting For A Sign
05. Beneath The Surface
06. Along The Rising Sun
07. Eden Lies in Ruins
08. Rain
09. Crescent Moon
10. We Came From The Gutter

3

’Beneath The Surface’ er Alpha Tigers andet album. Vi har at gøre med et ungt tysk band, hvor medlemmerne alle er i begyndelsen af 20’erne. Der er imidlertid noget, der tyder på, at de har fundet inspiration i deres fædres pladesamling. For Alpha Tigers stil er netop den, der toppede omkring medlemmernes fødsel i slutfirserne. Vi taler med andre ord om power metal i stil med Helloween og Gamma Ray m.fl., iblandet lidt traditionel metal a la Iron Maiden.

Sangeren Stephan Dietrichs stemme ligger tæt op ad Micheal Kiskes fra Helloween, og i enkelte sange har han endda gang i noget, som lyder som Geddy Lee fra Rush, uden at det dog smitter af på musikken. Men prøv selv at tjekke den officielle video ’From Outer Space’. Ja, og på albummets sidste sang 'We Came from the Gutter', minder han ikke så lidt om Geoff Tate (ex. Queensrÿche).

I det hele taget lever bandet sig helt ind i stilen fra dengang, hvilket også giver sig udtryk i det visuelle udtryk, hvor den står på spandex, læder, nitter, bandana og Flying V.

Bandet har en forrygende energi. Albummet er velspillet og velproduceret. Men der er desværre ikke rigtig noget nyt at komme efter. Kompositionerne er ikke specielt fængende. Det er ligesom om, at vi har været der for – og med bedre sange. Men er man – som denne anmelder – glad for stilen, så er det nu rart, at der stadig dukker sådanne udgivelser op.

Albummet udkommer den 28. januar.

Bandet kan ses live på dette års Wacken Open Air.