8. Clickbait
9. Cosa del Pantano
10. Lunatic-Liar-Lord
11. The Fires of Division
12. Antiseed
3

Exodus' 11. studiealbum 'Persona Non Grata' har en meget passende titel. Det er dem, ingen vil lege med, og måske heller ikke rigtig gider lytte til i 2021, hvor vokalen desværre ofte overskygger de musikalske kvaliteter, der trods alt er at finde hist og her på pladen.

Lidelseshistorien

Exodus blev dannet i 1979 da trommeslager Tom Hunting dannede bandet med de to guitarister Tim Agnello og Kirk Hammett. Ja, ham fra Metallica. Det var et klassisk gymnasieband, men Hammett blev fire år senere opsnappet af danske Lars Ulrich og dennes nye band. Der blev også skiftet ud på vokal, og det betød, at deres debutplade 'Bonded By Blood' først blev udgivet i 1985. På det tidspunkt havde thrash-toget allerede forladt perronen og bands som Metallica, Slayer og Anthrax havde forlængst smidt deres plader på gaden. Exodus var stadig lokalmiljøets helte i San Francisco, mens alle de andre begav sig ud på internationale eventyr.

Og sådan har Exodus' karriere forløbet sig siden. De har altid halset lidt efter de andre. Læg dertil, at de har haft udfordringer med bandmedlemmer, hvor det naturligvis er Paul Baloffs dødsfald, der er den største tragedie. Baloff var nærmest thrash-genren personificeret, så det var et stort tab, ikke bare for Exodus, men for hele miljøet. Exodus gik selv i opløsning i halvfemserne og blev kort gendannet med netop Baloff i slutningen af årtiet. Da han døde i 2002, gik man tilbage til Steve Souza, der havde været forsanger siden 1986, men også dét gik i stykker. Så fik man Rob Dukes ind på vokal i et årti, men også han røg ud, og så hed forsangeren igen Steve Souza. Man kan lave næsten samme historie, dog uden dødsfald, på alle de andre poster i bandet. Exodus har blødt medlemmer til både Metallica og Slayer, og typisk samlet de frafaldne fra eksempelvis Slayer op, når de er blevet smidt ud af det store band. Det har ikke altid været kønt.

Her i 2021 er der dog ved at være ro på. Tom Hunting på trommer og Gary Holt på guitar er kernen i bandet. De har begge været med siden før debutpladen. Gary Holt tog dog en pause fra Exodus i en årrække, hvor han var guitarist i Slayer. Da Araya og co. så indstillede karrieren, kom Holt tilbage i Exodus på de seks strenge. Den anden guitarist, Lee Altus og bassist Jack Gibson har været med i mere end 15 år, så deres line-up er omsider ved at være stabilt. Det er samme line-up, der tilbage i 2014 lavede forgængeren 'Blood In Blood Out'.

Stabilt er musikken også på 'Persona Non Grata'. Det er så klassisk thrash, som det kan være. Lyt bare her til 'The Years of Death and Dying', hvor guitar og omkvæd i den grad emmer af mange år i genren. En sang, der i øvrigt hylder de døde omkring dem og teksterne er skrevet af trommeslager Tom Hunting.

Et skridt frem, og to tilbage

Vi kommer bare ikke udenom elefanten i lokalet. Steve 'Zetro' Souzas vokal er en anelse anstrengt. Nasal og nærmest forceret vred er det vanskeligt sådan for alvor at tage den seriøst, men det er Souza på godt og ondt. Det kan i enkelte sange overdøve det ellers udmærkede guitarspil, der er på mange af numrene. I sangen ovenfor er både riff og solo jo ganske udmærket, men vokalen mens bassen buldrer i verset er sådan lidt udfordret. Samme akilleshæl, som man med rette kan hævde at Megadeth har i Dave Mustaine på mikrofon. Heldigvis opvejer Exodus for det i musikalitet. På en sang som 'Slipping Into Madness' er der masser af riffs, syng-med-kor i omkvædet og generelt en rytmesektion fra Jack Gibson og Tom Hunting, der bestemt ikke behøver gemme sig nogen steder. De kan deres kram.

Netop Tom Hunting er årsagen til, at 'Persona Non Grata' først sendes på gaden her i november 2021. Pladen blev indspillet helt tilbage i september og oktober sidste år, og skulle være udgivet i sommer, men trommeslageren blev desværre syg og diagnosticeret med kræft. Han blev opereret 12. juli og måtte derefter tage den med ro. Det betød også, at sommerens koncerter for Exodus blev med John Tempesta, der netop var trommeslager i Exodus, da Tom Hunting var ude i en periode i starten af halvfemserne. Nu skulle Hunting dog være klar, og 'Persona Non Grata' kan smides på gaden, så både band og fans kan få nogle tæv. Som førstesinglen 'The Beatings Will Continue' så passende hedder, der blev smidt i august måned.

Derfor 'Persona Non Grata' så langt fra Exodus' bedste plade. Musikalsk er det en godkendt omgang thrash metal, der utvivlsomt vil sikre dem endnu en turne i både hjemlandet USA og resten af verden. De har allerede en turne med Testament og Death Angel i foråret næste år i USA, og mon ikke vi ser dem i Europa til sommer på de store metal-festivaler, hvis situationen tillader det? Om publikum kommer for de nye numre kan være usikkert, men Exodus har med 'Persona Non Grata' begået en hæderlig udgivelse, der med en stærkere vokal havde fået en højere karakter. Vurdér selv her på 'Prescribing Horror'.