04. Nous sommes l'emeraude
05. Beings Of Light
06. Faiseurs de mondes
07. Havens
08. Summer's Glory
4

Her på Devilution.dk har vi desværre ikke fået anmeldt de to første plader fra Alcest, så inden vi graver os ned i 'Les Voyages de l'Âme' er det kun på sin plads at introducere Alcest for vores læsere.

Alcest er fra Frankrig og et projekt, der består af én mand. Stéphane Paut, der går under kunstnernavnet Neige. Neige havde som barn en drøm, der gav ham et meget klart billede af hvordan verden så ud hinsides. En art drømmeverden hvor alt er smukt og lyst. Da han startede Alcest sammen med to andre, udgav de en demo, der var mere regulær black metal, men da de to andre bandmedlemmer forlod bandet, tog Neige det i en mere personlig og lys retning. Så da bandets debutalbum 'Souvenirs d'un autre monde' ("Minder fra en anden verden") var det et mere introvert musikalsk udtryk, der blev sendt fra Neige til lytteren. Med 'Écailles de Lune' fra 2010 blev det kun desto mere atmosfærisk, og som titlen antyder, var månen også en inspirationskilde. Et rigtig godt album!

Her i 2012 udgiver Alcest så 'Les Voyages de l'Âme' ("Sjælens vandring"). Neige har nu for alvor fået forfinet sit musikalske udtryk og det er helt klart, at han prædiker mere kærlighed end had. Der er derfor også langt fra det black metal vi kender fra Norge til Alcest fra Frankrig. Eneste årsag til, at det prædikat stadig hænger ved er nok, at demoen lød norsk og at det i dag er yderst svært at finde en anden genreskuffe at lægge Neige og Alcest ned i. Når man har været til en koncert kunne man fristes til at kalde ham en "shoegazer", der har mere travlt med at kigge på sine pedaler til guitaren end at kommunikere med publikum.

Det kræver dog også en helt anden indstilling at lytte til Alcest end til eksempelvis Mayhem eller Suffocation. Alcests musik er en følelsesmæssig rejse ind i Neiges vision og han bruger den atmosfæriske stil til at visualisere de drømme, han har haft. På 'Les Voyages de l'Âme' får vi otte formidable numre, der til sammen fremstår meget komplette og afsluttede.

Der er masser af guitar og riffs, der helt klart minder om black metal. Her og der hæver Neige da også stemmen og vrisser godt. Generelt er pladen dog en positiv affære, der fortjener lidt opmærksomhed. Alcest er allerede blevet ret store i den alternative metalgenre og har fået et relativt stort publikum. Da de sidst gæstede Danmark var koncerten på Stengade efter sigende en god aften.

Jeg har ikke hørt så spændende og anderledes metal siden Burzum udgav 'Filosofem' tilbage i 1995. Holdningsmæssigt kunne de to kunstnere næppe være mere forskellige, men musikalsk er der lighedspunkter i den atmosfæriske og til tider minimalistiske tilgang til tingene. 'Les Voyages de l'Âme' er dog ikke minimalistisk. Den er yderst velproduceret og er en fryd for øret når man sætter sig ned og virkelig lytter.

Forvent ikke en plade, der virker som det oplagte valg når der skal bankes stifter ned og anlægget skal buldre i baggrunden. Neige har ene mand lavet musik til den enkelte lytter. Det virker på mig og jeg tror også, at det virker på dig. Jeg kvitterer derfor med fire flotte stjerner for en af de bedste plader hidtil her i 2012.

Få en smagsprøve med pladens titelnummer her: