Intergalaktisk rockende psychedelia
Intergalaktisk rockende psychedelia
Intergalaktisk rockende psychedelia
Intergalaktisk rockende psychedelia
Intergalaktisk rockende psychedelia
Intergalaktisk rockende psychedelia

Koncertaktuelle White Hills kender efterhånden den psykedeliske spacerock til sokkeholderne, og til trods for nye musikalske tiltag er det sandsynligvis også derfor, at deres syvende album til dato både er medrivende og sveddryppende uartigt.

So You Are... So You'll Be
09-09-2013
1. Inwords
2. In Your Room
3. The Internal Monologue
4. So You Are, So You'll Be
5. Outwords
6. Forever in Space (Enlightened)
7. Rare Upon the Earth
8. Circulating
9. Mist (Winter)
3

Det drejer sig om flere faktorer. Blandt andet drejer det sig om det rytmiske og det energiske samt om det medrivende i det overdøvende samt om pulserende musikalske frekvenser. Derudover drejer det sig om at kombinere det larmende med det detaljerige, ligesom det drejer sig om alt det soniske, der kan knaldes ud af en guitar og dens forstærker. Det drejer sig om metallisk støj, feedback og fuzz samt om de indre billeder af farverige rejser, der tager lytteren med ind i mørke mediterende kontraster. Det drejer sig om space rock.

White Hills er en trio fra New York, der på deres nye og syvende fuldlængdealbum til dato, ’So You Ar ... So You’ll Be’, først og fremmest lægger sig sikkert og suverænt i forlængelse af de tidligere udspils forkærlighed for den mere psykedeliske spektre af space rocken. Denne gang er der dog ligeledes nye ting på spil for bandet, der fugter del seneste udspil med såvel noget anderledes klassisk samt med en del flere elektroniske småbidder, end bandet normalt benytter sig af. Der hersker ingen tvivl om, at bandets forbillede stadigvæk hedder Hawkwind, og at krautrock fra 70’erne sandsynligvis har været en af de mere faste bestanddele i bandets musikalske opdragelse, men de nye ingredienser påvirker ens forståelse af bandet på ny.

Et koncentreret udtryk

’So You Are... So You’ll Be’ nedprioriterer bandets særlige jammende post/psych-fornemmelse, som var med til at gøre tidligere plader som eksempelvis ’A Little Bliss Forever’ (2008) samt deres selvbetitlede hovedværk fra 2010 til et par tålmodige genistreger. På disse plader var det ikke unormalt, at de respektive skæringer blev ved i op til 15 og 20 minutter. Sandsynligheden for at det mere sangorienterede nye album vil blive en dominerende faktor på hjemmestereoen på samme konstante niveau som disse både mere svævende og overraskende plader tidligere har været det, er for denne skribents vedkommende derfor også en kende usikker. Det er selvfølgelig ikke pr. definition en dårlig ting, at et band udvikler sig fra at have skrevet psykedelisk epik til i højere grad at skrive kortere numre, der er anderledes påvirkede af standardstrukturen. Hos White Hills savnes dog alligevel det repeterende fra tidligere album. Forandringen forekommer stensikkert med fuld overlæg, idet det synes åbenlyst, at White Hills denne gang har sigtet efter et anderledes koncentreret udtryk, der hensigtsmæssigt skal ramme en nu-og-her-reaktion hos lytteren, og for mange rocklyttere vil forandringen sandsynligvis kun være til det bedre.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

White Hills er på Europa-turné netop nu og rammer Christianias Loppen allerede på onsdag d. 18. Danske Papir varmer op. Det er alt for længe siden, Devilution sidst var på Loppen, og vi glæder os enormt til at kickstarte spillestedets efterårsprogram med en omgang fucking fed fuzz!

Bor man ikke i hovedstaden, da har man dagen forinden også mulighed for at høre White Hills på 1000Fryd i Aalborg, hvor opvarmningsnavnet er lokale The Hedgehogs. Det er som eksil-aalborgenser, at man kan oplyse, at tirsdag aften desuden er folkekøkken-aften på 1000 Fryd. Det betyder, at man denne uge i realiteten har mulighed for først at æde veganermad og bagefter høre psykedelisk heavy for i alt 65 kr. (25 kr. for mad og 40 kr. for White Hills), just saying! Maden er klar kl. 19.

Her kan du se en video til førstesinglen, 'In Your Room':