7. The Granulating Dark Satanic Mills
8. Unfit for Human Consumption
9. 316 L Grade Surgical Steel
10. Captive Bolt Pistol
11. Mount of Execution
3

Tilbage i 1985 blev Carcass dannet i Liverpool og var med til at opfinde grindcore-genren sammen med Napalm Death m.fl. Carcass undergik dog en udvikling i årene der gik, hvor de med hver plade kom et nyt sted hen, hvilket kulminerede med deres mesterværk 'Heartwork' fra 1993, som var mere melodisk dødsmetal end grindcore, omend der selvfølgelig stadig var elementer af grind på pladen. Bandet gik dog i opløsning et par år efter og udgav så 'Swansong' posthumt i 1996.

Heldigvis for fans af Carcass fandt de sammen igen i 2007. Det blev til nogle liveshows her og der, men ingen snak om plade. På det tidspunkt havde forsanger og bassist Jeff Walker stadig gang i en solokarriere, ligesom guitarist Michael Amott jo stadig var og er dybt involveret i Arch Enemy. Det lå derfor ikke i kortene, at bandet ville blive gendannet. Men guitarist Bill Steer sagde i flere interviews efter de shows, at døren var åben fra hans side, hvilket så til sidst gjorde at Jeff Walker overgav sig og gik ned i øveren sammen med Steer. De fandt ud af, at de ville genoplive det gamle kadaver og kontaktede så Michael Amott. Amott takkede dog nej, idet han hellere ville fokusere på Arch Enemy og ikke ville have tid til begge bands og med det mistede de også trommeslager Daniel Erlandsson. Begge var med på turnéerne i 2008-2011. Carcass rekrutterede derfor Daniel Wilding på trommer. For som de fleste ved, så blev den oprindelige og legendariske trommeslager Ken Owen ramt af en hjerneblødning i 1999, hvilket har gjort det umuligt for ham igen at spille trommer på det niveau. Det var rørende at se ham give en kort trommesolo på Wacken Open Air under Carcass' koncert der i 2008, men det er klart, at man desværre må erkende, at hans tid i bandet er forbi.

Med dette nye line-up gik Carcass så i studiet i 2012. På det tidspunkt havde Carcass ikke noget pladeselskab, så det er en selvfinansieret plade, og de fandt sammen med producer Colin Richardson, som de har lavet plader med siden 'Symphonies Of Sickness' udkom i 1989.  I foråret 2013 blev der så shoppet pladeselskab, og de endte med at lave en aftale med Nuclear Blast. I fredags udkom pladen så i Europa, og hvordan lyder Carcass så 17 år efter, at de første gang lagde instrumenterne på hylden?

Overraskende godt, faktisk. Introen '1985' er en instrumental guitarparade, der stammer fra nogle demobånd helt tilbage fra dengang, Steer og Walker bare var nogle store drenge. De optagelser er blevet støvet af, genopfrisket og ser nu for første gang dagens lys på en Carcass-plade. Steer havde helt glemt, at det eksisterede, men Walker spillede det for ham, og så tog de den derfra.

Derefter brager pladen ud i det første nummer 'Thrasher's Abbatoir', som vitterligt er en farlig blanding af skrald og slagtehus. Det er knald på, og det er Carcass, som vi kender dem fra de tidlige dage. Det er ikke pladens stærkeste sang, men den sætter dagsordenen for lytteren og for, hvad der er i vente.

For derefter åbner pladen sig mere med 'Cadaver Pouch Conveyor System' og den fremragende 'A Congealed Clot of Blood', hvor sidstnævnte har en lækker midtempo-sektion og bedrøvende guitarsolo, der nikker anerkendende mod mesterværket 'Heartwork' i sin melodiske stil. Det er nærmest essensen af pladen, at 'Surgical Steel' mere eller mindre er den plade, der mangler mellem 'Necroticism - Descanting The Insalubrious' og 'Heartwork'. Det har Carcass selv sagt om den nye plade, og det passer meget godt. Der er stemningen fra 'Necroticism ...', og der er også det melodiske fra 'Heartwork'.

Forenet på denne plade fungerer det faktisk rigtig godt. Som man kan se, så har Jeff Walker også stadig den skarpe pen. Eller skal vi kalde det skalpel? For Walker er lige så underfundig og spydig i sine sangtitler og tekster, som han altid har været. De indikerer ved første øjekast, at han stadig morer sig med medicinske termer, men titlerne er én ting, teksterne noget andet. Han har stadig masser af samfundskritik og selvindsigt gemt i sig og det kommer ud i teksterne, hvis man hører efter og analyserer dem. Walker har ikke mistet sin lyriske pondus over årene, tværtimod. Den har stået og gæret og modnet i 17 år, og nu, hvor proppen er taget af, så sprudler han med lige dele vid og vanvid. Præcis som det altid har været med Carcass. Lige dele seriøsitet og det smittende glimt i øjet.

Coveret må vi også hellere lige tage for en god ordens skyld. Lige da jeg så billedet første gang, tænkte jeg, at det dog var en uoriginal fortolkning af deres eget cover fra 'Tools Of The Trade' ep'en fra 1992. Men nogle måneder senere har det fået en lidt anden betydning. Der er den åbenlyse cadeau til netop 'Tools Of The Trade' og så en mere gemt hilsen til 'Heartwork' i de kolde, grå farver. De helt rene instrumenter indikerer, at Carcass ikke bare har tænkt sig at lave denne ene plade og lægge kirurgien på hylden igen lige med det samme.

'Surgical Steel' er derfor første indsnit i Carcass' næste kapitel. Og hvilket åbningssnit. De lukker op for den velkendte pose og krydrer den med lækre kompositioner, der minder én om, hvad det var, der lokkede tusindvis af fans til pladeforretningerne for at købe pladerne med de groteske covers, sangtitler og fængende musik. Den er forhåbentlig også blot en appetitvækker på flere plader fremover, for det er tydeligt, at både Walker og Steer befinder sig godt i rollen som rygrad i Carcass igen. Med Daniel Wilding har de også fundet en trommeslager, der flot løfter arven fra Ken Owen, hvilket gør at 'Surgical Steel' på alle fronter er en ganske udmærket Carcass-skive, der fortjener tre præcise snit i stolpen fra Devilutions kirurgiske afdeling. Den er ikke nær så god som 'Necroticism...' og 'Heartwork', men den er bestemt værd at smide på anlægget og lytte til om og om igen.

Nedenfor kan du nyde musikvideoen til 'Captive Bolt Pistol', som Nuclear Blast har lagt op på Youtube. Her kan du også følge teksterne og nyde Walkers sublime tekstunivers, der alle dage har været et bærende element og et af de ekstra lag, der har fået Carcass op på et niveau over mange andre ekstreme bands.

Glæd dig også til, at Carcass kommer og giver koncert i Danmark d. 4. december 2013, når de gæster VEGA sammen med Amon Amarth og Hell.