Devilution - webmagasin om hård rock og heavy metal

En kongeplade af kaliber

Updated
LIVL S The Crescent King Album Artwork LO Eliran Kantor

Livløs er vokset musikalsk og har med 'The Crescent King' udgivet deres stærkeste plade, der ser dem udforske såvel det progressive som den melodiske dødsmetal.

Kunstner
Titel
The Crescent King
Dato
04-10-2024
Trackliste
1. Solstice
2. Orbit Weaver
3. The Crescent King
4. Maelstrom
5. Usurpers
6. Scourge of the Stars
7. Harvest
8. Solace
9. Throne of Cosm
10. Endless Majesty
Karakter
4

Livløs' tredje udspil 'The Crescent King' er en gennemført plade, der sender dem på vej mod noget mere og større. For musikken kan bære det. Her viser bandet sig fra den udforskende side og det kan mærkes, at de ikke bare har villet fortsætte med at kværne melodisk dødsmetal ud, men presse sig selv. Det er også tydeligt på det tematiske, hvor Livløs har valgt at lave en decideret konceptplade, hvor de udforsker menneskehedens higen efter magt og hvad der sker, når man så får den.

For 'The Crescent King' handler om at blive udnævnt konge, og i al sin godhed forsøge at gøre det godt for alle, men hvor indre og ydre dæmoner alligevel får tag i én. Som bandet selv skriver:

Således er ‘The Crescent King’ et symbol på menneskeheden i alle dens aspekter, det gode og onde og alt derimellem. Det er fortællingen om kongen, der begiver sig ud på en rejse gennem tid og rum, hvor han opdager hemmelighederne om sig selv og menneskeheden. Men det er også en historie om, hvordan en god sjæl og dens gode intentioner kan korrumperes i mødet med magt, vildfarelse og fortvivlelse.

Pladen er også en fortælling om et band, der virkelig har taget syvmileskridt siden den forrige 'And Then There Were None'. For 'The Crescent King' er ikke bare melodisk dødsmetal. Bevares, det er det også, men pladen er så meget mere end det. Man kan tydeligt høre de progressive elementer i musikken, der især sniger sig ind i numrene, som pladen skrider frem. Lige fra det første reelle nummer 'Orbit Weaver', der har flere elementer i sig, og til titelnummeret, der åbner, så man får tankerne hen på 'Blackened' med Metallica, og riffet sender tanker til Gojira.



Begge bands, der har leget med det progressive, som Livløs gør her. Titelnummeret, som kan høres ovenfor, er en tung sag, der udover en god guitar også viser noget af forsanger Niklas Lykke Frederiksens spændvidde. Man fornemmer tydeligt, at der er arbejdet med alle numre og instrumenter. Det er da også tre år siden, de sidst udgav noget, og allerede på Copenhell i 2023 live-debuterede de netop titelnummeret.

Det hårde arbejde i sangskrivningsprocessen og studiet kan høres og mærkes. Det er en helstøbt plade, hvor producer Jacob Bredahl har fået alle facetter frem i lydbilledet. Det er ikke kun vokal og guitarerne fra Franz Aleksander Posch og Kenneth Søe Breinbjerg, der kan høres. Når man hører numre som 'Scourge of the Stars' med en god guitarsoli, den tonstunge 'Harvest' og 'Throne of Cosm' er Benjamin Andreassens bas også i den grad at mærke i lydbilledet. Alt imens Thomas Dannemand Jensens trommer taktfast sørger for, at det hele forløber i det rette tempo.

En af pladens store sange er 'Usurpers', som Livløs selv smed som single tilbage i juni måned, så den har fans allerede haft mulighed for at høre. Nu kan alle høre, hvor stor en lyd Livløs efterhånden har fået.



'The Cresent King' er afgjort Livløs' kongeplade. Den er gennemført musikalsk og tematisk. De har stadig rødderne solidt plantet i den melodiske dødsmetal, som man lavede den i Sverige, men de har tilført så meget til genren, at det vil være uretfærdigt at nøjes med det prædikat. De progressive elementer er så fremtrædende, at Livløs er mere og andet end bare én genre. Det er ikke lang tid siden, vi så dem til Copenhagen Metal Fest, hvor vores anmelder også var begejstret. Nu har vi hørt hele 'The Crescent King' og kan roligt sige, at det er et band, der har leveret deres bedste plade til dato.

Og i stedet for selv at forsøge at forklare det tematiske på pladen, så lader vi her bandet selv forklare, hvordan de har tænkt det, når man sætter pladen på.

Da de sidste rester af liv på jorden står over for synet af deres gamle verden begravet i aske, mærker  de både velsignelsen ved at være i live, men forbandelsen i at bære menneskehedens skæbne på deres skuldre. Deres eneste håb er deres nyudnævnte konge, som forsikrer dem om deres overlevelse. Under hans ledende lys rejser de gennem kosmos for at finde en verden, hvor de kan genopstå. Men menneskets hovmod og selvdestruktive natur stikker dybt, og når ren overlevelse ikke længere rækker, bukker kongen under for sin grådighed og magtbegær og forvandler sig langsomt fra frelser til tyran. Som alle riger og imperier før dette, vil hans ligeledes smuldre og forfalde. Historien om kongen og menneskeheden slutter med ham. Siddende tilbage som den store erobrer på sin kosmiske trone.

Ensom og alene.

Har man ikke set dem live endnu her i 2024, så er der stadig mulighed for det på Odense Metal Fest i oktober måned og Aalborg Metal Fest i november. Derefter tager de på turné rundt i landet i januar og februar måned i 2025, hvor de gæster Slagelse, Aarhus, Sønderborg, Ebeltoft, København og Kolding. Med sig har de Thus og 802.
Med 'The Crescent King' i baghånden kan vi kun anbefale at lytte med.