Presence
A Simple Mistake
Get Off, Get Out
Universal
Hindsight
4

Tilløbet til Anathemas ottende fuldlængde-album har været langt. Hele syv år siden er det, at 'A Natural Disaster' kom på gaden. I mellemtiden har der været diverse tour-aktiviteter og en akustisk udgivelse i form af pladen 'Hindsight'. Tre singler er også blevet udgivet, og disse numre er samtidig at finde på 'We're Here Because We're Here', hvor de ligger i forlængelse af hinanden. Her er især 'Angels Walk Among Us' værd at nævne som en top-sang med sine forførende vokaler med masser af gentagelser og ekko.

Den nye skive er produceret af bandet selv og mixet af Steve Wilson fra Porcupine Tree. Det er blevet en meget flot lydkulisse til bandets uhyre atmosfæriske, velspillede og gennemkomponerede musik. Det lyder som et album, der bliver spillet lige for næsen af en: trommerne lyder som trommer lyder, og man fornemmer bandet som begavede musikere i "jam" med lukkede øjne, men hvor de hver især kan fornemme hinandens næste træk, så helheden aldrig forfalder.

At et sådan rock-album får spalteplads på en side, der hovedsageligt helliger sig metallen skyldes ikke kun bandets oprindelse som medvirkende til doom/death-scenens opståen i England side om side med fx Paradise Lost. Nej, det skyldes også den desperation, som trods en vis lethed i musikken, omkranser materialet og bandets tekster. Dysterheden har altid kaldt på metalfolket.

Komplekst og forførende

Åbneren 'Thin Air' er et fremragende nummer, der fra start viser bandets enestående evne til at bygge lag på lag i musikken, så det lyder komplekst og forførende, til trods for at virkemidlerne er enkle og monotone i sig selv. De mange vokaler flettes gang på gang flot sammen, hvilket især understreges af uptempo-nummeret 'Summer Night Horizon'. Styrken og variationen i musikken høres straks, når dette nummer afsluttes af den 100 % down-tempo sang 'Dreaming Light', uden at intensiteten forsvinder.

Et Anathema-album er ikke bare sådan at fordøje og forholde sig til, selvom flere sange fænger fra start. Sikkert er det, at albummet er godt, men måske er det ligefrem som en god vin, der skal yderligere tid for at finde sit fulde potentiale. Så selvom karakteren er god, så er det med det forbehold, at skiven sandsynligvis vokser sig endnu større. Derfor heller ikke ét ord om hvorvidt skiven slår tidligere klassikere som 'Judgement' og 'A Fine Day to Exit'.

Hør åbningssangen 'Thin Air' her: